Je bent hier: PV/012/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Twaalfde jaar Residentieel seminarie: Formatief evalueren, een nieuwe evaluatie- en feedbackcultuur

Residentieel seminarie: Formatief evalueren, een nieuwe evaluatie- en feedbackcultuur

Evaluatie is en blijft ‘hot’.
Het antwoord op de kernvraag ‘Is wat ik presteer, goed genoeg?’ wordt met argusogen bekeken. Deze vraag roept ook veel andere vragen op: krijg ik wat ik verdien? Hoe weet ik dat? Wie bepaalt dat? Wat leer ik daaruit? Hoe leer ik dat? …
Rond de kernvraag hebben scholen een stevige praktijk gebouwd. Maar ook deze praktijk wordt in vraag gesteld: hoe eigentijds is die nog? Wat beogen we ermee? En bereiken we dat ook? Werken cijfers wel? …
De vragen zijn niet nieuw, maar worden prangender. En er zijn nog geen alomvattende antwoorden.  

Programma

In deze tweedaagse verhelderen we het concept ‘formatieve evaluatie’ en de onderwijsvisie die dit concept draagt en gaan we na hoe we dit duurzaam vorm kunnen geven in de klas en op de school.

Sessie 1

  • We verkennen de verhouding tussen leren-onderwijzen.
  • Wat moeten leraren weten over leren?
  • Wat moeten ouders weten over leren?
  • Hoe pakken we dat nu aan op school? Effecten?

Sessie 2

  • We verkennen de verhouding tussen leren-onderwijzen en evalueren.
  • Welke impact hebben onze inzichten in leren op ons denken over evalueren?
  • We verhelderen het concept ‘formatief evalueren’ aan de hand van voorbeelden.
  • We sommen de belangrijkste strategieën op van een formatieve evaluatiecultuur en de mogelijke effecten.

Sessie 3 en 4

In sessie 3 en 4 koppelen we onderwijsvisie en evaluatievisie aan evaluatiebeleid.

  • Waarover gaat formatief handelen nu echt? Wat zijn de leidende principes?
  • Wat zien we als we door deze bril naar de eigen school kijken?
  • Wat moet er veranderen en wat helpt om het veranderingstraject duurzaam te maken?
  • Waar zit de vermoedelijke weerstand? Hebben we daar een antwoord op?

Doelstellingen

De cursisten

  • verwoorden de relatie tussen onderwijzen-leren-evalueren
  • weten hoe onze ‘leerhersenen’ werken en hoe onderwijs zich daar kan op afstemmen
  • omschrijven het concept ‘formatieve evaluatie’
  • kunnen de ingrediënten van een formatieve aanpak opsommen
  • zijn zich bewust van het belang van deze aanpak
  • geven een aanzet voor een vervolgplan van aanpak op de eigen school

Begeleiding

Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 20 april 2023 10:00u 19:30u Jan Gilté Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 21 april 2023 09:00u 16:00u Jan Gilté Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

voorovernachting met ontbijt (mei) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen