Residentieel seminarie: Formatief evalueren, een nieuwe evaluatie- en feedbackcultuur
Evaluatie is en blijft ‘hot’.
Het antwoord op de kernvraag ‘Is wat ik presteer, goed genoeg?’ wordt met argusogen bekeken. Deze vraag roept ook veel andere vragen op: krijg ik wat ik verdien? Hoe weet ik dat? Wie bepaalt dat? Wat leer ik daaruit? Hoe leer ik dat? …
Rond de kernvraag hebben scholen een stevige praktijk gebouwd. Maar ook deze praktijk wordt in vraag gesteld: hoe eigentijds is die nog? Wat beogen we ermee? En bereiken we dat ook? Werken cijfers wel? …
De vragen zijn niet nieuw, maar worden prangender. En er zijn nog geen alomvattende antwoorden.
Programma
In deze tweedaagse verhelderen we het concept ‘formatieve evaluatie’ en de onderwijsvisie die dit concept draagt en gaan we na hoe we dit duurzaam vorm kunnen geven in de klas en op de school.
Sessie 1
- We verkennen de verhouding tussen leren-onderwijzen.
- Wat moeten leraren weten over leren?
- Wat moeten ouders weten over leren?
- Hoe pakken we dat nu aan op school? Effecten?
Sessie 2
- We verkennen de verhouding tussen leren-onderwijzen en evalueren.
- Welke impact hebben onze inzichten in leren op ons denken over evalueren?
- We verhelderen het concept ‘formatief evalueren’ aan de hand van voorbeelden.
- We sommen de belangrijkste strategieën op van een formatieve evaluatiecultuur en de mogelijke effecten.
Sessie 3 en 4
In sessie 3 en 4 koppelen we onderwijsvisie en evaluatievisie aan evaluatiebeleid.
- Waarover gaat formatief handelen nu echt? Wat zijn de leidende principes?
- Wat zien we als we door deze bril naar de eigen school kijken?
- Wat moet er veranderen en wat helpt om het veranderingstraject duurzaam te maken?
- Waar zit de vermoedelijke weerstand? Hebben we daar een antwoord op?
Doelstellingen
De cursisten
- verwoorden de relatie tussen onderwijzen-leren-evalueren
- weten hoe onze ‘leerhersenen’ werken en hoe onderwijs zich daar kan op afstemmen
- omschrijven het concept ‘formatieve evaluatie’
- kunnen de ingrediënten van een formatieve aanpak opsommen
- zijn zich bewust van het belang van deze aanpak
- geven een aanzet voor een vervolgplan van aanpak op de eigen school
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 20 april 2023 |
10:00u |
19:30u |
Jan Gilté |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
vrijdag 21 april 2023 |
09:00u |
16:00u |
Jan Gilté |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
Opties
voorovernachting met ontbijt (mei) (90 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.