Aangeleerde hulpeloosheid in het onderwijs: een verlammend fenomeen?
Hoe kunnen we vermijden dat we via onderwijs en vorming onbedoeld juist het omgekeerde effect bereiken, met name ‘aangeleerde hulpeloosheid’?
Programma
In deze sessie maak je kennis met een concreet en wetenschappelijk bewezen verschijnsel; namelijk het verschijnsel van ‘aangeleerde hulpeloosheid’.
Hoe meer mensen in de school, hoe meer leerlingen in klas: hoe groter de kans op aangeleerde hulpeloosheid. Dit is een fenomeen dat depressie, angst, verlegenheid en zelfs eenzaamheid kan stimuleren.
Als directeur, als leerkracht, kan je aangeleerde hulpeloosheid voorkomen, beïnvloeden en ‘ontleren’. Aangezien het ‘ontleren’ veel tijd en stappen kost, is het belangrijk zoveel mogelijk preventief te werk te gaan. In deze sessie krijg je inzichten aangereikt hoe je dit concreet in de praktijk doet zowel op het niveau van het beleid als op het niveau van de leerling in de klaspraktijk.
Werkvormen
De aangereikte theoretische modellen worden onmiddellijk toegepast op de dagdagelijkse schoolpraktijk.
Doelstellingen
- Je hebt inzicht in het begrip aangeleerde hulpeloosheid.
- Je kent de gevolgen van het fenomeen zowel voor de school als organisatie, als voor de leerkrachten en leerlingen.
- Je leert het fenomeen te voorkomen, te herkennen en te ‘ontleren’.
Begeleiding
Dominique Roos, AMODO: Centrum voor coaching, bemiddeling, therapie.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 19 maart 2018 |
09:30u |
16:00u |
Dominique Roos |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |