Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A Beleidsfocus op binnenklasdifferentiatie

Beleidsfocus op binnenklasdifferentiatie

Hoe neem je je team mee om hen te leren differentiëren zonder altijd te remediëren? Welke rol spelen de verschillende vormen van instructie hierin? Heeft elke leerling wel telkens een instructie nodig? Hoe spelen we echt in op wat leerlingen doet groeien en hen in “flow” brengt om meer te leren dan we ooit zouden verwachten? Wat motiveert hen? En wat als de verschillen tussen leerlingen steeds groter worden met de intrede van het M-decreet?

Maar ook hoe motiveer ik als leidinggevende mijn team om dit waar te maken?

Programma

Diversiteit is een gegeven, in elke klas. Dat is de realiteit.https://cnoweb.uantwerpen.be/nascholingCursussen/manage.aspx?cursusID=67176&s=0&nascholingID=84673&type=4
Binnenklasdifferentiatie is een positief, planmatig en pro-actief antwoord om met verschillen in de klas om te gaan. Wat werkt? Wat werkt niet? De plaats van het talentmodel tegenover het deficitmodel, met voorbeelden van good practice.

Jongeren vinden onderwijs best wel boeiend als het aansluit bij hun noden, hun talenten, hun behoeften. Als jongeren zich aangesproken voelen, verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen leren dan staan we een hele stap verder. Maar hoe doen we dat? Hoe kunnen we aan eigenaarschap werken via de differentiatie? Hoe organiseren we dit in een klas met 22 jongeren die met het M-decreet in werking interesses en mogelijkheden hebben die steeds verder uit mekaar liggen? Kunnen we ervoor zorgen dat deze verschillen tussen jongeren en diversiteit niet hinderlijk zijn en kansen bieden voor extra prikkels tot leren? Dat vraagt natuurlijk meer coöperatieve vormen van differentiatie vanuit een veilig klasklimaat.

Begrippen die zeker aan bod komen:
Pygmalion, niveaugroepen, zelfstandig werken, vomen van instructie, coopêratieve differentiatievormen.
Maar ook: motivatie, eigenaarschap, growth mindset, groeigericht werken, een talent-model, medal and mission feedback, de lat voldoende hoog…

Werkvormen

Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden.
Deelnemers worden uitgedaagd om hun eigen visie scherper te vertalen naar de praktijk vanuit concrete voorbeelden en anekdotes.

Doelstellingen

  • Je krijgt handvatten aangereikt om je visie bij te sturen of te vormen rond binnenklasdifferentiatie, gebaseerd op recent wetenschappelijk werk.
  • Je hebt inzicht in manieren om binnenklasdifferentiatie vorm te geven.
  • Je verkent de mogelijkheden van een talentmodel om te differentiëren.
  • Je stemt evaluatie af op binnenklasdifferentiatie.
  • Je krijgt tips om ermee aan de slag te gaan.
  • Je krijgt tips om als leidinggevend aandacht te geven aan differentiatie.

Begeleiding

Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 24 april 2018 09:30u 16:00u Ludo Heylen Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen