Je bent hier: PV/009/C   Permanente vorming schoolbeleid - Negende jaar C Bouwen aan een professionele leercultuur voor medewerkers: wat leert het actueel HRM-denken ons?

Bouwen aan een professionele leercultuur voor medewerkers: wat leert het actueel HRM-denken ons?

Benieuwd naar de nieuwste inzichten rond leren vanuit het HRM-denken? Hoe je de leergoesting van medewerkers nog meer kan stimuleren? Hoe je een leercultuur systematisch kan voeden? Hoe je leerblokkades en -weerstand bij medewerkers kan helpen overwinnen? Investeer dan in je eigen leergoesting en laat je inspireren door de volgende sessie.

Programma

Tijdens de sessie gaan we dieper in op inzichten vanuit het actuele HRM denken. Je maakt kennis met nieuwe, innovatieve visies op levenslang leren. Deze hebben betrekking op zowel harde als softe competenties, op zowel huidige als toekomstige competenties, op zowel interne als externe leeropportuniteiten.

Binnen de HR-wereld wordt bovendien druk geëxperimenteerd met nieuwe leervormen voor medewerkers zoals lerende netwerken, mentor-formules, werkplekleren, digitaal/sociaal, … leren, enz. De dagelijkse context neemt in de leerprocessen een belangrijke plaats in. Het leren geschiedt dus ver weg van het klassieke leslokaal.

Gevoed door deze nieuwe inzichten, gaan we co-creatief op zoek naar mogelijke toepassingen in het onderwijsveld. Waar zie jij mogelijkheden? Wat zijn goede praktijken?

Naast de innovatieve concepten, ga je ook aan de slag met mogelijke valkuilen en hindernissen. Hoe nieuwsgierig onze medewerkers ook zijn, soms lukt het voor hen niet (meer) en daalt de leergoesting tot onder het vriespunt. Een hoge werkdruk of andere bezorgdheden beletten hen om nieuwe kennis of vaardigheden te capteren. Hoe ga je om met deze donkere kanten van leren? Welke stappen zet je? Hoe overwin je leerblokkades en -weerstand bij medewerkers?

We hanteren diverse werkvormen, waarbij co-creatie centraal staat.  

 

Doelstellingen

Na het volgen van deze sessies:

  • verwerf je meer inzicht in nieuwe, innovatieve visies op levenslang leren vanuit het HR-denken
  • exploreer je de relevantie ervan binnen jouw schoolcontext
  • identificeer je mogelijk valkuilen en hindernissen op het vlak van leren en ontwikkeling van medewerkers
  • onderzoek je mogelijke acties om hierop te anticiperen

 

Begeleiding

Peggy De Prins is doctor in de sociale wetenschappen en verbonden als hoofddocente aan de Antwerp Management School. Binnen Antwerp Management School is Peggy De Prins academisch verantwoordelijke voor de Master in Strategic Human Resources Management. Ze is ook senior onderzoeker in het  Expertisecentrum Next Generation Work binnen de school. Zij volgt het domein van personeelsbeleid zowel vanuit het academisch veld als vanuit de praktijk op de voet op. Sinds meer dan 10 jaar geeft zij ook sessies binnen CVA/CNO. Op die manier bouwde zij ook een grote affiniteit op met het onderwijsveld.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 5 maart 2024 09:30u 16:00u Peggy De Prins Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen