Breed Evalueren: aandacht voor feedback & rapporteren
Wat is breed evalueren? Wat heb je nodig om echt breed te evalueren en hoe doe je dat dan? Vooral feedback blijkt hierbij van cruciaal belang.
Programma
Jongeren vinden onderwijs best wel boeiend als het aansluit bij hun noden, hun talenten, hun behoeften en als ze daarbij in de evaluatie eerlijke kansen krijgen om te tonen wat ze kunnen. Evaluatie kan daarbij een sterke motivator zijn om je eigen grenzen te verleggen. Meteen is duidelijk dat binnen de evaluatie eigenaarschap een belangrijk gegeven is. Als we jongeren subject maken van evaluatie, echt breed kijken, kennisconstructie nastreven (ipv kennisreproductie) en procesgericht met feedback evalueren, dan staan we een hele stap verder. We hebben het ook over het belang van feedback (Hattie en Marzano), de impact van groeigerichte feedback (Dweck) en de verschillende manieren om effectieve feedback te geven binnen een brede evaluatie.
Werkvormen
Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt geprikkeld eigen bekende sporen te verlaten om een zoektocht te starten voor wat best is voor de eigen school.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in hoe evaluatie een sterke motivator kan zijn voor jongeren
- Je leert meer over het belang en het effect van feedback bij evaluatie
- Je gaat op zoek naar de juiste evaluatievormen om echt breed te kunnen evalueren
- Je leert hoe je leraren kennisconstructie kunnen nastreven
Begeleiding
Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 4 oktober 2018 |
09:30u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen |