Co-teaching in de praktijk: bezoek aan Sint-Maarten middenschool Beveren
Programma
Bij co-teaching werken 2 leraren als gelijkwaardige partners in leslokaal. Ze zijn samen verantwoordelijk om zoveel mogelijk leerlingen de doelstellingen van een les of een lessenpakket te laten halen. Met twee leerkrachten voor de klas kan je beter inspelen op verschillende noden bij de leerlingen.
Steeds meer scholen experimenteren met vormen van co-teaching. We gaan op bezoek in Sint-Maarten middenschool in Beveren, een school met ervaring hierin. Els Van Osterwyck, adjunct directeur, vertelt vanuit welke noden co-teaching ontstaan is op de school. Er is ook een praktijkgetuigenis van een leerkracht/coördinator.
Na dit inspirerende voorbeeld vertrekken we vanuit vragen van de groep om de transfer te maken naar de eigen schoolpraktijk. In deze vorming leer je over het waarom en het hoe van co-teaching. Steeds meer leerkrachten gaan op zoek naar manieren om op een constructieve en excellente wijze samen te werken. Ze willen niet langer alleen voor de klas staan en vinden in co-teaching een manier om kennis te delen, om de eigen onderwijspraktijk kritisch onder de loep te nemen, om nog betere leerresultaten te bereiken bij hun leerlingen. Bovendien biedt co-teaching ook heel wat voordelen voor de leerkracht.
Je ontdekt aan welke randvoorwaarden moet voldaan worden om aan co-teaching te kunnen doen. Je leert meer over hoe je co-teaching op structurele wijze kan integreren en faciliteren binnen de eigen schoolorganisatie. Je krijgt concrete tips en tools om co-teaching stapsgewijs te integreren binnen jouw school.
Begeleiding
directie en medewerkers Sint-Maarten middenschool Beveren
Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 30 april 2019 |
09:30u |
16:00u |
Nele Van Oosten |
Sint-Maarten Middenschool, Kallobaan 3A, 9120 Beveren |