Data effectief inzetten in je schoolbeleid
Datageletterdheid is het nieuwe ‘hot topic’ binnen kwaliteitszorg. Niet alleen het Referentiekader Onderwijskwaliteit, ook de onderwijsinspectie maant ons aan om meer/beter met data om te gaan. Maar worden we daar ook een betere school van? Of beter: hoe worden we daar een betere school van? Hoe gaan we op een slimme manier met data om?
Programma
We bespreken eerst welke relevante data er zijn. Tussen alle databronnen is het soms moeilijk om overzicht te houden. Het is niet de bedoeling dat we diep ingaan op élke databron, maar afhankelijk van de vragen van de deelnemers kunnen we hier flexibel mee omgaan. Daarna gaan we in op de vraag hoe we op een systematische verstandige manier met die databronnen kunnen omgaan. Dat betekent dat we op zoek moeten gaan naar een manier om verstandig (efficïent) met data om te gaan. Er zijn immers veel data beschikbaar, en de tijd is beperkt.
Afhankelijk van de vragen van de deelnemers kunnen we ook ingaan op de planning en uitvoering van goed effect- of tevredenheidsonderzoek, als onderdeel van een datageletterd schoolbeleid.
Begeleiding
Maarten Penninckx, Pedagogisch Adviseur Kwaliteitsontwikkeling at Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 13 november 2023 |
09:30u |
16:00u |
Maarten Penninckx |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |