Je bent hier: PV/004/B   Permanente vorming schoolbeleid - Vierde jaar B Data effectief inzetten in je schoolbeleid

Data effectief inzetten in je schoolbeleid

Datageletterdheid is het nieuwe ‘hot topic’ binnen kwaliteitszorg. Niet alleen het Referentiekader Onderwijskwaliteit, ook de onderwijsinspectie maant ons aan om meer/beter met data om te gaan. Maar worden we daar ook een betere school van? Of beter: hoe worden we daar een betere school van? Hoe gaan we op een slimme manier met data om?

Programma

We bespreken eerst welke relevante data er zijn. Tussen alle databronnen is het soms moeilijk om overzicht te houden. Het is niet de bedoeling dat we diep ingaan op élke databron, maar afhankelijk van de vragen van de deelnemers kunnen we hier flexibel mee omgaan. Daarna gaan we in op de vraag hoe we op een systematische verstandige manier met die databronnen kunnen omgaan. Dat betekent dat we op zoek moeten gaan naar een manier om verstandig (efficïent) met data om te gaan. Er zijn immers veel data beschikbaar, en de tijd is beperkt.

Afhankelijk van de vragen van de deelnemers kunnen we ook ingaan op de planning en uitvoering van goed effect- of tevredenheidsonderzoek, als onderdeel van een datageletterd schoolbeleid.

Begeleiding

Maarten Penninckx, Pedagogisch Adviseur Kwaliteitsontwikkeling at Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 13 november 2023 09:30u 16:00u Maarten Penninckx Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen