De hybride leraar 2.0

Hoe is de rol van de leraar veranderd? Wat brengen technologische en digitale ontwikkelingen in onderwijs? 

Programma

De rol van de leraar verandert zienderogen. Dat heeft alles te maken met technologische en digitale ontwikkelingen in het onderwijs, met de snel veranderende maatschappij in de 21e eeuw. Hoe kunnen je leraren excellent onderwijs bieden op didactisch en pedagogisch vlak? We nemen het ICT beleid onder de loop en gaan op zoek naar de voordelen van het werken met digitale leermiddelen (apps, iPads, laptops). We bespreken de veranderende rol van de leraar (van kennisoverdrager naar coach en begeleider). We hebben het over hybride leren (‘in real life’ én via flipped learning) en hoe dat eruit moet zien. Tot slot hebben we het over de impact van robots en AI en wat dit betekent voor onderwijs.

Werkvormen

Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om uit je bekende kader te treden en toekomstgericht mee te denken en te exploreren.

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in de mogelijkheden om leraren anders in te zetten in de klas
  • Je leert hoe je leraren hybride leren kunnen inzetten
  • Je wordt geprikkeld om buiten de gekende paden te treden en mee na te denken over efficiënte en effectieve manieren om leraren toekomstgericht te laten werken en hen te laten meedenken hierover. 

Begeleiding

Mariet Vrancken, onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 2 mei 2019 09:30u 16:00u Mariet Vrancken Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen