De hybride leraar 2.0 (incl schoolbezoek ZAVO)
Een heel aantal leervragen gingen over ICT, inzetten van digitale tools, inrichten van een digitale leeromgeving … Hoe is de rol van de leraar veranderd? Wat brengen technologische en digitale ontwikkelingen in onderwijs? We trekken voor deze opleidingsdag naar ZAVO.
Programma
In ZAVO kregen in 2011 alle leerlingen van het eerste jaar een persoonlijke laptop. Acht jaar later werken alle leerlingen en leerkrachten op hun eigen laptop. Qua digitaliseringsproject kan dat tellen. Kurt Gommers, huidig algemeen directeur, was toen ICT-coördinator van de school en dus de geknipte persoon om hun ervaringen hierin met jullie te delen.
Na de middag heeft Mariet Vrancken verder oog voor de veranderende rol van de leraar. Dat die verandert, heeft alles te maken met technologische en digitale ontwikkelingen in het onderwijs, met de snel veranderende maatschappij in de 21e eeuw. Hoe kunnen je leraren excellent onderwijs bieden op didactisch en pedagogisch vlak? We nemen het ICT-beleid onder de loep en gaan op zoek naar de voordelen van het werken met digitale leermiddelen (apps, iPads, laptops). We bespreken de veranderende rol van de leraar (van kennisoverdrager naar coach en begeleider). We hebben het over hybride leren (‘in real life’ én via flipped learning) en hoe dat eruit moet zien. Tot slot hebben we het over de impact van robots en AI en wat dit betekent voor onderwijs. En tot slot, hoe ondersteun jij als directeur de leerkrachten hierin zodat zij deze veranderende rol kunnen opnemen?
Werkvormen:
Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om uit je bekende kader te treden en toekomstgericht mee te denken en te exploreren.
Doelstellingen
Je krijgt inzicht in de mogelijkheden om leraren anders in te zetten in de klas
Je leert hoe je leraren hybride leren kunnen inzetten
Je wordt geprikkeld om buiten de gekende paden te treden en mee na te denken over efficiënte en effectieve manieren om leraren toekomstgericht te laten werken en hen te laten meedenken hierover.
Begeleiding
Mariet Vrancken, Onderwijsdeskundige en Innovatiemanager @Cego, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 28 april 2020 |
09:30u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
ZAVO Campus Hoogstraat, Hoogstraat 3, 1930 Zaventem |