Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijftiende jaar Design thinking for educators

Design thinking for educators

Design Thinking is een proces om innovatie op een creatieve manier in de praktijk te brengen. Innovatie gaat over nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën en de realisatie daarvan. Unieke waarde creëren. Die waarde zit niet zozeer in de technologie, in het product of dienst, maar vooral in de ervaring van de gebruiker.
Sinds kort wordt design thinking ook succesvol toegepast in de onderwijswereld met als doel de leerervaring voor alle lerenden (leerlingen, leerkrachten, ouders, …) zo fantastisch mogelijk te maken.  Het startpunt is waar we vandaag de dag in onderwijs ‘tegenaan’ lopen. Tim Brown van IDEO – één van de grondleggers van design thinking – omschrijft het als volgt : ‘Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.’
Samengevat : het is een iteratieve cyclus van denken, vragen stellen en antwoorden, een prototype bouwen, testen, er van leren en dan weer gaan nadenken.
Voor scholen is design thinking als methodiek ideaal om concrete onderwijskundige uitdagingen in team aan te pakken. Design thinking kadert ook perfect binnen het professionaliseringsbeleid van de school en de eventuele wens om professionele leergemeenschappen te ontwikkelen.

Programma

  • Wat is design thinking?
  • Wat is (onderwijs)innovatie?
  • Waarom design thinking?
  • Waarom onderwijsinnovatie?
  • Design thinking als een proces.
  • Inoefenen van design thinking tools. ‘OEI ©’ als compacte methode om met design thinking in de praktijk aan de slag te gaan.

In deze workshop leer je hoe je design thinking in je dagelijkse onderwijspraktijk kan inzetten door een stukje theorie, praktische oefeningen en het aanleren van de nodige tips en tricks. Je maakt kennis met de aanpak die een design thinker volgt om behoeften,wensen en trend-evoluties te vertalen naar nieuwe onderwijskundige praktijken.

Doelstellingen

  • Je kan verklaren wat design thinking en onderwijsinnovatie inhoudt.
  • Je begrijpt het proces van design thinking.
  • Je kan een eenvoudig proces van design thinking in de school opzetten om tot concrete onderwijskundige innovaties te komen.

Begeleiding

Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Enerzijds is hij academisch werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker en docent bij ondermeer Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Anderzijds werkt Pieter Sprangers als ondernemer bij ‘domo de refontiro. Daar is hij werkzaam als onderwijsdesigner, procesbegeleider en opleider in ondermeer ondewijsorganisaties. Pieter is tenslotte (co-)auteur van diverse boeken waaronder Edushock, Your guide t odelight en Team School.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 7 mei 2020 09:30u 16:00u Pieter Sprangers Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen