Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar B Digitalisering van het onderwijs

Digitalisering van het onderwijs

Overstresste ICT-coordinatoren, half werkende systemen, gelatenheid omwille van het  beperkt budget. Investeren in Pc's, tablets of laptops? Voor elke leerling één of een aantal die dan gedeeld worden?  Welke middelen kunnen helpen om een evenwichtig, didactisch en economisch verantwoord ICT-beleid te voeren dat motiveert? Hoe stel ik een ICT-beleidsplan op en wat met mediawijsheid ?

Programma

Een goed ICT-beleid voeren is niet makkelijk. Directies zijn immers geen ICT-experten en moeten toch keuzes maken. Er zijn echter belangrijke valkuilen, als directeur is het belangrijk die te kunnen detecteren. Volgende punten komen tijdens de opleiding aan bod:

  • Hoe visie en deskundigheid het ICT-beleid bepalen? We schetsen een model en geven concrete aanwijzingen voor het bouwen van een gedegen visie en het verwerven van de nodige deskundigheid bij alle actoren (directie, leerkrachten, zorgpersoneel, leerlingen) in een school.
  • Ondersteun je ICT-beleid met de juiste infrastructuur.  Welk traject kan de school volgen om vanuit haar ICT-visie te komen tot aangepaste infrastructuur.  We gaan dieper in op de algemene vereisten voor infrastructuur, zoals security - gdpr, maintenance, licentie- & documentatiebeleid, helpdesk en duurzaamheid.
  • Welke tool kies jij: van leerdoel over werkvorm naar technologie.
  •  ICT transformeren tot leerdoel zodat alle actoren in de school (directie, leerkrachten, leerlingen, ouders) van elkaar kunnen leren. 
  • Getuigenis vanuit de schoolpraktijk: Technische scholen Mechelen heeft enkele jaren geleden de introductie gedaan van een laptop voor elke leerling. Hoe hebben ze dit aangepakt: het voorbereidingstraject, de budgettering, de nazorg? Welke problemen zijn ze tegengekomen en hoe hebben ze deze opgevangen en recht gezet.

Werkvormen
Instructie en groepswerk.

Doelstellingen

  • Je hebt inzicht in mogelijke “motivators en demotivators” in een goed ICT-beleid.
  • Je hebt inzicht in mogelijke middelen om een goed ICT-beleid te voeren.
  • Je hebt een scherpere visie op de rol van een directeur in ICT-belei

Begeleiding

Marc Van der Eycken, technisch adviseur-coordinator Technische Scholen Mechelen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 19 maart 2019 09:30u 16:00u Marc Van der Eycken Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen