Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zesde jaar A Directie als coach van zichzelf en van anderen!

Directie als coach van zichzelf en van anderen!

Kaders voor een optimaler motivatiemanagement

‘Als ik aard, word ik aardig…’

Bewustwording van eigen-aard-ig-heden van onszelf en van anderen én acceptatie en waardering van ieders uniek zijn, is de eerste stap om te motiveren, te coachen en veel van elkaar te leren… en je coacht steeds vanuit de eigen weg die je bewandeld hebt.

Programma

In dit dagseminarie gaan we op zoek naar wat ons drijft om dingen al of niet te doen en te leren, naar wat mensen doet groeien en een goed gevoel geeft. Hoe halen we het beste uit onszelf en uit anderen?

We verdiepen ons in een aantal psychologische werkkaders voor meer inzicht in onszelf en in anderen. We zoeken vervolgens wat onze motor op gang brengt. We frissen met enkele oefeningen het kernkwadrant van Ofman op: kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. We onderzoeken ook onze eigen leerstijl en die van anderen vanuit visie van Kolb. We bestuderen het concurrerend waardenmodel van Covey om zicht te krijgen op onze rollen als directie. Steeds weer gaan we op zoek naar elementen van een  motiverende werkomgeving aansluitend bij ieders behoeften en persoonlijkheid.

Werkvormen
We schetsen telkens het achtergrondkader en de visie. Daarbij situeren we en ontdekken we onszelf via testjes en via concrete praktijkvoorbeelden.
We wisselen ervaringen uit en (h)erkennen ook elkaars eigenheid hierdoor. We leggen tenslotte de link naar onze werkcontext en worden bewust van de rijkdom van diversiteit in coaching van ons team.

Doelstellingen

  • Bewust worden van en inzicht in eigenheid van zichzelf en van anderen (directieteam en leerkrachtengroep):
    • Kernkwadranten van Ofman
    • Leerstijlen van Kolb
    • Managementsrollen Covey
  • Zichzelf en anderen accepteren en waarderen in die eigenheid
  • (H)erkennen van een motiverende werkomgeving voor het team aansluitend bij ieders behoeften
  • Analyse van eigen motor van groei en bloei

Begeleiding

Marleen Borzée, docent en pedagoog UCLL Departement Lerarenopleiding, Coach en trainer Helianthus.

Mee te brengen materiaal

Vooraf wordt een kleine voortaak bezorgd ter reflectie op zichzelf

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 31 mei 2018 09:30u 16:00u Marleen Borzée Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen