Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Tiende jaar Een herstelgerichte benadering van probleemgedrag geeft groeikansen aan de leerling, leraar, klas en school

Een herstelgerichte benadering van probleemgedrag geeft groeikansen aan de leerling, leraar, klas en school

Deze cursusdag is een themaverkennende voorbereiding voor de studiereis naar Londen in januari,  in het teken van herstelgericht werken. De cursus is echter ook een zinvol geheel op zich en kan dus ook gevolgd worden indien je niet zou deelnemen aan de studiereis. Het kunnen bezoeken van enkele good practices blijft natuurlijk altijd een meerwaarde.

Programma

De gekende aanpak bij probleemgedrag zoals het geven van opmerkingen, verwittigingen, nota’s, verwijdering uit de klas, straf en strafstudie, een contract, schorsing… kan op korte termijn effect hebben. Maar met deze (sanctionerende) aanpak slagen we er niet in om leerlingen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag te laten nemen of inzicht te krijgen in de schade die dit gedrag toebrengt aan anderen (klasgenoten, leerkrachten…). Het is een aanpak die de focus legt op de overtreding, de regels en hieraan verbonden sancties.

Deze cursus biedt theoretische achtergrond van herstelrecht en  herstelgerichte praktijken en geeft de deelnemers inzicht in het fundament van deze benadering.  Er wordt kennis gemaakt met het gebruik van herstelgerichte taal en het innemen van een neutrale positie om een herstelgericht gesprek te leiden. De focus ligt niet op training van deze methode, maar wel op verstaan van de grondhouding en op het creëren van beleidsmatige voorwaarden om met herstelgericht werk aan de slag te kunnen gaan op school en om het draagvlak voor een herstelgerichte benadering bij de leerkrachten te kunnen verruimen.

Herstelgericht werken beperkt zich echter uitdrukkelijk niet tot een methode die leerkrachten of leerlingenbegeleiders toepassen. Herstelgericht werken veronderstelt een verbindend schoolklimaat waarin ook  de directie  een voorbeeldfunctie heeft. Deze cursus is dus ook een reflectie op je eigen leiderschapsstijl en stijl van communiceren en verbinding aangaan met leerkrachten, leerlingen, ouders en andere betrokkenen in de schoolwerking.

Werkvormen

Interactieve introductie van het gedachtegoed van herstelgericht werken, verbindende communicatie en verbindend leiderschap, in combinatie met enkele oefeningen om het effect ervan te laten voelen.

Doelstellingen

  • Je bent vertrouwd met de theoretische mechanismen achter herstelgericht werken.
  • Je hebt inzicht in de impact van (on)vervulde behoeften op denken, spreken en luisteren. Dit inzicht draagt bij aan een gezonder en meer verbindend schoolklimaat.  

Begeleiding

Tom van Waterschoot, psycholoog, zorgcoordinator PrOS.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 1 december 2017 09:30u 16:00u Tom Van Waterschoot Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen