Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zestiende jaar Effectief schoolleiderschap

Effectief schoolleiderschap

In een steeds complexer wordende maatschappij is het belangrijk dat we onze leerlingen voorbereiden op het maken van zelfbewuste en doordachte keuzes. Werken aan metacognitie (zelfkennis en kennis over leren) maar ook het aanscherpen van hun intern ethisch kompas helpt daarbij. In deze sessie staan we stil bij acties die hiertoe op school ondernomen kunnen worden.

Ook is het belangrijk dat we het schoolleiderschap op een ‘gedeelde’ effectieve manier invullen en inrichten.  Hoe betrekken we onze leerkrachten hierin en hoe beïnvloedt dit de leerlingprestaties?  Hoe kunnen wij onze leerkrachten motiveren en engageren om samen mee school te maken, om het beleid mee uit te dragen en handen en voeten te geven? In deze sessie staan we stil bij acties die de schoolleider kan nemen op school en wat hij/zij daarbij nodig heeft.  We laten ze concreet stilstaan en geven inzicht in het effectief gedeeld schoolleiderschap van hun school ahv een quickscan gebaseerd op een empirisch onderbouwde 360° feedback tool.    

Programma

Voormiddag

We vertrekken van het belang van executieve functies: op welke functies dienen we gedurende de tienerleeftijd te focussen om leerlingen toe te leiden naar een groot zelfbewustzijn en interne rust. We focussen daarbij zowel op ingrepen die in de les kunnen gebeuren op een louter didactisch en functioneel vlak, maar evengoed op het belang van niet-cognitieve vaardigheden die dit kunnen versterken.

Namiddag

We vertrekken vanuit een empirisch gevalideerd kader rond effectief gedeeld schoolleiderschap en eigen zelfinzicht om van daaruit de kaders rond gedeeld leiderschap, collectief leren, persoonlijke groei en professioneel professionaliseren vorm te geven en te concretiseren in de huidige en eigen context.

 

 

Doelstellingen

Voormiddag

  • Ze kennen een basiskader rond executieve functies.
  • Ze kunnen voorbeelden geven van hoe deze functies versterkt kunnen worden in een schoolse omgeving.
  • Ze kennen belangrijke uitgangspunten om te werken aan het zelfbewustzijn van jongeren.
  • Ze kunnen deze vertalen naar de eigen schoolcontext.

Namiddag

Schoolleiders verwerven een eerste zelfinzicht in het gedeeld effectief leiderschap op hun school.

Schoolleiders kennen de dimensies en gedragingen die een positieve impact hebben op de leerlingprestaties.

Schoolleiders krijgen concrete handvaten om mee aan de slag te gaan om de effectiviteit van hun schoolleiderschap te verhogen.

Praktisch

 

Begeleiding

Jan studeerde Romaanse talen aan de KULeuven en gaf 9 jaar Frans aan het Paridaensinstituut in Leuven. Hij zetelde er ook in de directieraad en was leerlingenbegeleider van de eerste graad. Daarna werd hij wetenschappelijk medewerker en onderzoeker aan de Ugent en UCLL. Dat werk combineerde hij met schoolbegeleidingswerk voor Schoolmakers. 

Caroline Robert bouwde in de privé-sector en het hoger onderwijs een brede expertise op in verschillende domeinen en (leiderschaps)rollen. Zij focust o.a. op resultaatgericht innovatiefwerken en op de kracht van feedback geven en ontvangen met als doel te groeien als professional. Ze wordt gedreven door een verlangen om een onderwijscontext te ontwerpen die een veilige ‘thuishaven’ kan zijn voor leren, professionele ontwikkeling en persoonlijke groei, én een onderwijs dat tegelijkertijd afgestemd is op de maatschappelijke evoluties en noden. Haar passie en talent is om doelgericht en organisch beweging te creëren vanuit wat er is, om vanuit het  aanwezige potentieel en drijvende krachten verbinding te maken met het grotere geheel, de organisatie en de relevante thema’s. Zowel vanuit haar rol als leidinggevende als vanuit haar rol als business developer heeft Caroline meerdere teams, leidinggevenden en individuen begeleid doorheen verandering. Door de verscheidenheid aan rollen binnen het hoger onderwijs (onderwijs en onderzoek) heeft ze een diep inzicht verworven in de dynamieken, complexiteit en uitdagingen van het hoger onderwijs. Als gecertificeerde organisatiecoach vindt Caroline het heerlijk om vanuit een holistische bril teams en individuele medewerkers te prikkelen en te coachen en onderwijsorganisaties pragmatisch te ondersteunen in het bereiken van hun doelen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
woensdag 12 mei 2021 09:30u 16:00u via afstandsonderwijs (Zoom)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen