Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vierde jaar A Evaluatie in functie van differentiatie

Evaluatie in functie van differentiatie

Op maat werken van leerlingen betekent dat we ook op maat werken in evaluatie? Is dat eerlijk? Deze dag zet in op de mogelijkheden en beperkingen van binnenklasdifferentiatie in het kader van evaluatie. Er wordt nagegaan welke evaluatievormen het werken op maat toelaten en wat de kracht is van feedback als motor voor leren. We geven aandacht aan breed evalueren en de nood om samen te werken aan een evaluatiebeleid op school.

Programma

De vraag “waarom evalueren we?” wordt nog te weinig gesteld in het secundair onderwijs. Leerkrachten vinden het evident dat er punten moeten zijn op de rapporten maar vergeten wel eens de onderliggende visie. Evalueren doe je in de eerste plaats om de ontwikkeling van jongeren meer kansen te geven. Dit veronderstelt dat je via de evaluatie ook zicht moet krijgen op wat elke jongere echt nodig heeft om verder te kunnen groeien voor jouw vak. Daarbij stel je jezelf vragen zoals: wat daagt hen uit? Wat boeit hen? Waar lopen ze tegenaan? Wat hebben ze nodig? Hoe kijken ze tegen mijn vak aan? Waar staan ze in hun ontwikkeling?
We staan stil bij de kracht van evalueren als motivator voor leren en welke eisen er vanuit die optiek  gesteld moeten worden aan de evaluatie-instrumenten. Hoe kunnen we evaluatie gebruiken om meer ontwikkeling te krijgen bij jongeren? We geven voorbeelden van goede praktijk en nodigen de groep uit na te denken over een evaluatiebeleid in de school.

Werkvormen

Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om je eigen visie scherper te vertalen naar de praktijk vanuit concrete voorbeelden en anekdotes.

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in het belang van brede evaluatie voor het leerproces van elke leerling.
  • Je ondervindt de consequenties van binnenklasdifferentiatie op het evaluatiebeleid dat de school wil uitbouwen.
  • Je kan je team bijstaan bij de groei naar binnenklasdifferentiatie en daarop afgestemde evaluatie.
  • Je denkt na over de mogelijkheden van een evaluatiebeleid op de eigen school vanuit een duidelijke visie op evaluatie.

Begeleiding

Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.  

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 24 mei 2018 09:30u 16:00u Ludo Heylen Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen