Evaluatiebeleid
Er staat veel op het spel met evalueren. Voor jongeren en voor de school. Er beweegt ook veel. Je hebt de modernisering, maar ook de gestandaardiseerde, genormeerde en gevalideerde net- en koepeloverschrijdende toetsen komen er aan. Wat betekent dit alles voor je evaluatiebeleid?
Veel scholen voelen de nood om minder cijfermatig te werken en zo meer klemtoon te kunnen leggen op feedback. Hoe doe je dat? Hoe begin je daaraan? Wat zijn de randvoorwaarden?
Programma
In deze cursus nemen we de tijd om het evaluatiebeleid van jouw school onder de loep te nemen. We verkennen hoe het evaluatiebeleid anders, mogelijk rijker kan gemaakt worden. We zoeken samen hoe we nieuwe accenten (minder cijfermatig werken, constructive alignment, gedifferentieerd evalueren ...) kunnen integreren. Je gaat naar huis met nieuwe ideeën en inzichten. Je hebt een houvast voor het uitwerken van een kwalitatief evaluatiebeleid, afgestemd op de nieuwe verwachtingen.
Doelstellingen
De cursisten hebben houvast om het evaluatiebeleid van hun te optimaliseren.
Ze hebben een idee van waarom en hoe ze minder cijfermatig werken of gedifferentieerd evalueren kunnen implementeren in hun school.
Begeleiding
Ludo Heylen is directeur van CEGO vorming en Consult. Hij is als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van Kuleuven. Hij geeft lezingen en schrijft teksten over pedagogisch leiderschap, activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie, talentontwikkeling, zelfsturing, welbevinden en betrokkenheid. Hij legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 25 januari 2022 |
09:30u |
16:00u |
Ludo Heylen |
via afstandsonderwijs (Zoom) |