Feedback in de klas: verborgen leerkansen
Hoe zorg je als leraar dat de leerling meer leert en jij minder verbeterwerk hebt?
Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
Hoe ondersteun je als directeur leraars bij het geven van feedback?
Veel leraren herkennen het: ze spenderen dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merken ze bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op de leerlingen. Waar loopt het verkeerd?
Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen. Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van de lesaanpak.
Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.
Programma
Ontdek vijf kenmerken voor effectieve feedback, telkens met concrete keuzes en praktische werkvormen:
- Heldere kwaliteitsverwachtingen via actief werken met voorbeelden en gesprek over kwaliteit
- Feedback als gesprek
- Feedback als startpunt
- Feedback op taak, proces en zelfsturing
- Leerlingen als feedbackgevers en -zoekers
De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling stellen je in staat om meteen aan de slag te gaan. Speciale aandacht gaat naar het ondersteunen van leraars bij feedback en het werken aan feedbackcultuur.
Doelstellingen
- Deelnemers kunnen benoemen welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
- Deelnemers onderzoeken kritisch hun eigen feedbackpraktijk.
- Deelnemers kunnen benoemen hoe je op een duurzame manier aan feedbackcultuur werkt.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is nascholer voor alle onderwijsniveaus. Voorheen was hij leraar in het secundair onderwijs en praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 25 maart 2022 |
09:30u |
16:00u |
Stijn Vanhoof |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |