Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar C Hybride Leren: het nieuwe leren! (met schoolbezoek De MET Tielt-Winge)

Hybride Leren: het nieuwe leren! (met schoolbezoek De MET Tielt-Winge)

Het nieuwe werken kennen we al een hele tijd! Hoe zit het echter met het nieuwe leren?! Hybride werkvormen maken het leren op school en daarbuiten boeiend, interessant en helemaal volgens de noden van de leerling. We bekijken wat dat betekent op pedagogisch-didactisch vlak (werkvormen, aanpak, keuzes maken) en op vlak van beleid maken en organiseren (coachen van je team, organiseren van het hybride leren en werken). 

Programma

In deze cursus kom je te weten wat de impact is van digitalisering en ICT op jouw leraren en de schoolorganisatie. Het nieuwe werken vraagt immers om meer rollendifferentiatie en wellicht zelfs een andere kijk op hoe we ons lesgeven organiseren.  

We gaan op bezoek in De MET Tielt-Winge en zien hoe leerlingen daar samen gepersonaliseerd leren in een hybride context en hoe leraren daarbij aan rollendifferentiatie doen.

In de daaropvolgende sessie bekijken we samen:

  • wat rollendifferentiatie precies inhoudt en welke impact dat heeft
  • wat de mogelijkheden en kansen zijn om het lesgeven anders te organiseren (grotere groepen, hybride leren, schoolorganisatie…)
  • welke factoren dan cruciaal zijn

 

Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.

 

Doelstellingen

Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je wat wetenschappelijke inzichten zeggen over doelgericht/competentiegericht leren, over rollendifferentiatie, welke mogelijkheden en kansen hybride werken biedt op alle vlakken

Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden. 

Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om het nieuwe werken in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school.

Begeleiding

Mariet Vrancken werkte sinds 2001 als leraar, directeur en begeleider in het secundair en volwassenenonderwijs, daarvoor was ze actief in de privé sector. Sinds 2012 begeleidt ze vooral secundaire scholen bij effectieve evaluatie, motivatie bij leerlingen, implementeren van innovatief onderwijs, onderzoekend leren en hybride leren.

Mariet staat mee aan de basis van de innovatieve secundaire school De MET Leuven, een school die zich helemaal anders organiseert, met véél autonomie, zelfsturing en eigenaarschap voor de leerling.

Mariet is Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie en werkt met scholen rond cultuur en structuur.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 23 april 2024 09:00u 16:00u Mariet Vrancken De MET, Tiensesteenweg 2, 3390 Tielt-Winge

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen