Je bent hier: PG/003/A   Postgraduaat Schoolbeleid - Derde jaar A Inleiding tot strategisch management

Inleiding tot strategisch management

Het waarom, wat en hoe van een strategisch plan voor een schoolorganisatie, ingebed in het nieuwe OK

De tijd dat strategisch management enkel gezien werd als van belang voor bedrijven, maar niet voor onderwijs, is gelukkig voorbij.  Vanaf dit schooljaar gaat de onderwijsinspectie van start met een nieuw gemeenschappelijk kader om te bouwen aan Onderwijskwaliteit (OK).  Dit kader stimuleert scholen om een gedragen, geïntegreerd en samenhangend (kwaliteits)beleid te voeren, rekening houdend met het eigen (ped)agogisch project. Veel meer dan vroeger zal van directieleden (en ook van leerkrachten) verwacht worden dat ze kunnen verantwoorden waarom bepaalde keuzes in de schoolwerking (of eigen klaspraktijk) gemaakt worden.

 Maar hoe bepaal je de beleidsprioriteiten voor jouw school? Hoe begin je aan het uitbouwen van een toekomstgericht gedragen schoolbeleid? Wie wordt er best bij betrokken? En wat is de connectie tussen een strategisch plan en een schoolwerkplan?

Programma

Een strategie ontwikkelen voor de nabije toekomst en die strategie ook op papier zetten, betekent dat alle betrokkenen (zowel binnen als buiten de school) duidelijk weten waar de schoolorganisatie naartoe gaat en welke keuzes gemaakt worden. Het schoolteam heeft hiertoe een ruime kijk nodig op zowel de interne schoolcontext als de externe omgevingscontext. Waar moeten we / kunnen we / willen we naar toe met onze schoolwerking? De kern van strategisch management ligt niet alleen in het uitstippelen zelf van een helder gestructureerde weg naar een duidelijk geformuleerd doel, maar ook in de vraag hoe we daarbij te werk willen gaan en welk draagvlak daarvoor nodig is.

Dit seminarie heeft tot doel om beleidsmakers inzicht te geven in het ‘hoe en waarom’ van strategische planning. Op het einde van het seminarie beschik je over voldoende ‘materiaal’ om tot een gefundeerde beslissing te komen over het al dan niet opmaken van een strategisch plan voor je school en voor het zetten, indien je ermee aan de slag wil, van de eerste stappen. We bestuderen voorbeelden, we krijgen inzicht in de onderdelen van het plan en besteden voldoende aandacht aan de randvoorwaarden om tot een dynamisch plan voor de toekomst te komen.

In het kader van de eindopdracht ‘Integraal management’ kan gekozen worden om een werkstuk te maken gekoppeld aan (onder andere) dit seminarie. Je maakt in de opdracht dan de transfer naar je werkplek door een concreet actieplan te ontwikkelen op maat van jouw organisatie om effectief van start te gaan met het proces van strategische planning.

Werkvormen
Doceren, peer education, debat, intervisie, creatieve breintechnieken, groepswerk, brainstorm, strategische sprokkelmethodieken.

De nadruk ligt op vaardigheidstraining, creativiteit en experiment. In die zin is de opleiding opgevat als een skillslab met veel ruimte voor interactie.

Doelstellingen

  • Je kan het begrip strategische planning omschrijven.
  • Je kan de onderdelen van een strategisch plan benoemen.
  • Je kan een antwoord geven op ‘waarom een strategisch plan een meerwaarde betekent voor een schoolorganisatie’.
  • Je kan het verschil uitleggen tussen een strategisch plan, een schoolwerkplan en een pedagogisch project.
  • Je hebt inzicht in wie best betrokken wordt bij de opmaak van het plan en op welke manier inspraak georganiseerd wordt. Je kent een aantal methodieken om deze inspraak te realiseren.
  • Je kan bepaalde strategische sprokkelmethodieken begeleiden in je eigen school om zo inspraak en betrokkenheid te verhogen.
  • Je hebt inzicht in welke stappen best gezet worden om tot de realisatie te komen van het plan.

Begeleiding

Pieter Sprangers, zaakvoerder Domo de Refontiro (refontiro bvba), deeltijds docent Karel de Grote hogeschool, deeltijds praktijkassistent lerarenopleiding UA, personal coach, doctoraal onderzoeker in educational design.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
woensdag 26 september 2018 12:30u 19:30u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
donderdag 27 september 2018 09:00u 19:30u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
vrijdag 28 september 2018 09:00u 14:00u Pieter Sprangers Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen