Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zevende jaar A Innovatief én onderbouwd onderwijs: Wat zegt wetenschappelijk onderzoek en hoe ga je daarmee aan de slag?

Innovatief én onderbouwd onderwijs: Wat zegt wetenschappelijk onderzoek en hoe ga je daarmee aan de slag?

Aan ideeën voor innovatief onderwijs geen gebrek, al zijn niet al die ideeën onderbouwd. Wat zijn essentiële bouwstenen van innovatief onderwijs? Hoeft innovatief wel altijd te gaan over grootse veranderingen? En is een innovatie altijd een verbetering voor leerlingen? Ontdek wat wetenschappelijk onderzoek kan betekenen voor jouw praktijk en leer een methodiek om duurzaam te innoveren.

Programma

Gepersonaliseerd onderwijs, probleemgestuurd leren, digitaliseren, zelfsturend leren, je kent de terminologie ondertussen wel. We nemen je mee in wetenschappelijk onderzoek over innoveren. Wat blijkt? Zelfs bij de grootste en doordacht opgezette innovaties is het effect op het leren van leerlingen vaak heel beperkt. Tegelijkertijd is elke innovatie een grote investering van tijd en middelen. De reden voor het kleine effect? In de klas ziet een innovatie er vaak heel anders uit dan op papier.

Daarom nemen we je eerst mee in een aantal essentiële bouwstenen voor het succesvol verbeteren van onderwijskwaliteit. De keuze voor onderbouwde innovatie zal je verder leiden dan de meeste modieuze innovatieprincipes.

Vervolgens oefen je een methodiek om een onderwijsinnovatie goed voor te bereiden en te implementeren, zodat het proces duurzaam is en helemaal doordringt in je onderwijsleerpraktijk.

Doelstellingen

  • De deelnemers hebben een beeld van de meest werkende principes in onderwijs en kunnen innovatieve ideeën daar kritisch aan aftoetsen.
  • De deelnemers kunnen kritisch en onderbouwd werken aan onderwijsinnovatie.
  • De deelnemers kunnen een methodiek voor het voorbereiden en implementeren van onderwijsinnovaties toepassen in de eigen praktijk.   

Begeleiding

Straffe leraren en docenten nog net dat tikkeltje meer meegeven houdt Geert Speltincx en Stijn Vanhoof in beweging.

Geert Speltincx is diensthoofd Onderwijsontwikkeling bij KdG Hogeschool. Hij is gepassioneerd door lesgeven en hoe inzichten uit onderzoek en praktijk het leren van elke leerling/student kunnen verbeteren. Hij gelooft niet in kant-en-klare recepten, maar wel in goed inzicht in onderliggende principes, zodat je op elk moment op maat van leerlingen/studenten het beste uit jezelf kan halen.

Stijn Vanhoof verzorgt bij/vanuit KdG Hogeschool professionalisering voor leraren en docenten. Zijn voornaamste interesses zijn feedback, toetsing, coachingsvaardigheden en praktijkonderzoek. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 9 december 2019 09:30u 16:00u Stijn Vanhoof
Geert Speltincx
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen