Kansen dankzij het lerarentekort?
Het lerarentekort laat zich soms prangend en loeihard voelen. Alle hens aan dek, overblijvende collega’s én schooldirectie zitten al snel op hun tandvlees. Zonder de last hiervan te minimaliseren, kijken we met een frisse blik naar deze situatie: schuilen er ook kansen in om bepaalde aspecten van de schoolorganisatie te optimaliseren? Hoe kunnen we hier in alle rust en duidelijkheid samen sterker door worden als school én dat de onderwijskwaliteit gevrijwaard wordt?
Programma
Tijdens deze sessies gaan we met bovenstaande vragen aan de slag. Je krijgt input van kaders en voorbeelden via een interactieve presentatie en lectuur. We zetten in op zelfreflectie, nemen de tijd om hierover met elkaar in gesprek te gaan en maken de transfer naar de eigen schoolspecifieke context.
Doelstellingen
Na het volgen van deze lesdag:
- Heb je je eigen manier van omgaan met het lerarentekort grondig geanalyseerd.
- Heb je uitgewisseld met andere deelnemers over hoe zij dit doen en succesfactoren benoemd.
- Kan je benoemen wat je sterk vond aan de aangehaalde voorbeelden.
- Heb je gereflecteerd over de kansen die er nog liggen bij jou op school.
- Kan je duidelijk benoemen welke eerstvolgende stappen je zelf gaat zetten.
Begeleiding
Jan Royackers is Master in de Romaanse Talen. Hij gaf 9 jaar Frans in ASO, BSO en TSO en was leerlingenbegeleider. Daarna werkte hij als wetenschappelijk medewerker op het Steunpunt Diversiteit en Leren, en ging hij aan de slag bij Schoolmakers. Daar strekt zijn werk zich van het geven van eenmalige vormingen tot het mee oprichten van nieuwe scholen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 19 april 2024 |
09:30u |
16:00u |
Jan Royackers |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |