Je bent hier: PG/001/D   Postgraduaat Schoolbeleid - Eerste jaar D Keuzedag (keuzethema's)

Keuzedag (keuzethema's)

Tijdens elk cursusjaar vindt één keuzedag plaats, als vast onderdeel van het curriculum. Op deze keuzedag kan je kennismaken met collega’s uit andere jaren en groepen. Dit geeft de kans om ervaringen uit te wisselen en je netwerk uit te breiden. Omdat we nauw willen aansluiten bij de actualiteit is de keuzedag dit jaar volledig gewijd aan het thema ‘Functioneren en evalueren in een breder groeigericht personeelsbeleid’. Je kan die dag twee workshops naar keuze volgen.

Dit jaar gaat de keuzedag online door. Via het inschrijvingsformulier geef je door welke workshop je in de voormiddag wilt volgen en welke in de namiddag.

Dagindeling:

09u30-12u30: Workshop 1

12u30-13u15: Lunchpauze

13u15-16u15: Workshop 2

Tijdens de twee workshops voorziet de docent minstens één onderbreking.

Programma

09u30-12u30: Workshop 1

1. Het juiste gesprek op het juiste moment - Kristine Impens en Greet Mertens

Na het volgen van deze workshop

  • kan je de verschillende soorten van gesprek onderscheiden, ken je de specifieke kenmerken en weet je op welk moment je welk gesprek moet voeren;
  • maak je kennis met functioneringsgesprek, evaluatiegesprek, reflectiegesprek, feedbackgesprek, slechtnieuwsgesprek, coachingsgesprek …
  • ben je in staat verschillende gesprekstechnieken te hanteren.

Kristine Impens is stafmedewerker dienst Curriculum & Vorming, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Greet Mertens is regiocoördinator, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

2. Goed werkgeverschap, zin en onzin van evalueren – Stefaan Misschaert en Jan-Baptist De Smet

Je baalt als je als leidinggevende in tijden van Corona en toenemende arbeidskrapte tout court, tijd zou moeten investeren in het evalueren van al je teamleden en dat nog met de bril op van goed werkgeverschap: ‘je mag überhaupt al blij zijn als je iemand vindt’ aldus menig leidinggevende… Toch is de investering in een goed beleid van loopbaanbegeleiding/HR-management een absolute meerwaarde om een goed schoolbeleid te kunnen blijven garanderen. We maken kennis met enkele contextfactoren die ons triggeren om hierin te investeren alsook met handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Stefaan Misschaert heeft 17 jaar lesgegeven. Van 2000-2006 was hij directeur van Spes Nostra Heule (Kortrijk) waarna hij van 2006 tot 2021 regiodirecteur Katholiek Onderwijs Vlaanderen was en pedagogische begeleiding gaf in de regio West-Vlaanderen. Sinds 1 september is hij directeur van de abdijschool Zevenkerken.

Jan-Baptist De Smet werkt sinds 2006 voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Behalve de opvolging van de statuten van het hogeschoolpersoneel en van het personeel van de centra voor volwassenenonderwijs, legt hij er zich toe op het thema van duurzaam personeelsbeleid in het onderwijs en de invulling ervan vanuit het concept van de katholieke dialoogschool.

3. Loopbaanbegeleiding: groeien in je loopbaan - Annick Keunen en Helga Melis

Tijdens deze workshop maak je kennis met de levensfasen van personeelsleden en het belang hiervan in de loopbaanbegeleiding. Je staat stil bij hoe je personeelsleden kansen biedt, uitdaagt en ondersteunt. Je krijgt hierbij enkele kaders aangereikt waarbij extra aandacht gaat naar het uitwisselen van expertise en ervaringen.

Annick Keunen en Helga Melis zijn beiden tewerkgesteld bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze hebben expertise in onderwijs, procesbegeleiding, bemiddelingen en professionaliseringsbeleid.

4. Coaching: De evaluator als eerste begeleider - Marleen Decuyper & Marijke Decavel

Na deze workshop

  • weet je wat een coachende houding omvat;
  • verken je het spanningsveld tussen coaching en evaluatie;
  • leer je de basis van coachingsvaardigheden aan;
  • maak je kennis met diverse coachingsmodellen.

Marijke Decavel is schoolbegeleider regio Oost-Vlaanderen, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Marleen Decuyper is stafmedewerker dienst Bestuur & Organisatie met als opdracht: kwaliteitsvol besturen, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

5. Het voeren van een evaluatiegesprek – Marit Goossens

Alvorens je een evaluatiegesprek voert, is er al heel wat aan voorafgegaan. Tijdens de workshop worden uit dit proces 3 aspecten belicht:

  1. Op basis van welke documenten en bronnen stel je het evaluatiedocument op?
  2. Hoe formuleer je werkpunten?
  3. Hoe voer je het gesprek? Wat zijn de do’s en de don’ts?

Je werkt tijdens deze sessie praktisch en doelgericht. Ook digitaal grijp je de kans om te werken in kleinere groepen en doe je rollenspelen.

Marit Goossens is communicatietrainer en personal coach. Ze is de oprichter en drijvende kracht van Gosky. 

6. Constructief feedback geven aan personeelsleden – Kim Wezenbeek

Wil je constructief feedback geven, dan is het belangrijk dat je je bewust bent van je focus en intentie. Hoe helder heb je voor ogen wat je delen wil en waarom je dat wil? Daarnaast werken we in deze sessie de misvatting weg als zou feedback eenrichtingsverkeer zijn. Je boodschap draagt pas bij als de ander ze ook kan horen. Hoe zet je daar effectief op in en heb je ruimte om de reactie van de ander te beluisteren?

Kim Wezenbeek heeft meer dan 20 jaar ervaring in onderwijs, als leraar, leerlingbegeleider en directeur (secundair). Ze is Hergo-moderator, trainer in verbindende communicatie; procesbegeleider en bemiddelaar vanuit verbindende communicatie en voorzitter van vzw Herstelgericht werken op school.

7. Motiverend personeelsbeleid – Dominique Roos

Het onderwijs is een sector die volop evolueert. Als leidinggevende waak je erover dat jouw school een goede onderwijskwaliteit voorziet en daarnaast ook blijft aansluiten op de ontwikkelingen en veranderende behoeftes in de maatschappij.

Uit onderzoeken weten we dat je als schoolleider een belangrijke positieve impact kan hebben op de onderwijskwaliteit en de aansluiting op evoluties in de buitenwereld door jouw leerkrachten op een professionele manier aan te werven en te ondersteunen.

In deze sessie behandelen we o.m. vragen als:

  • Wat zijn de kenmerken van een motiverend personeelsbeleid?
  • Hoe zorg je als leidinggevende voor een motiverend personeelsbeleid?
  • Hoe trek je de juiste mensen aan? Hoe kan je op korte tijd beslissen of een sollicitant past binnen de context van jouw school? Hoe kan je goede krachten in jouw school  behouden?

Je maakt daarbij kennis met de laatste nieuwe inzichten uit de HR- wereld.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management als op het vlak van teamontwikkeling.  

8. Loopbaanbegeleiding – Ans Devos

In deze sessie maak je kennis met verschillende aspecten van duurzame loopbaanbegeleiding en loopbaanbeleid. Je leert welke rol je daar als leidinggevende in kan vervullen en welke kansen je ook in onderwijs kan creëren. Zo ondersteun je leraren en opvoeders om te groeien in jouw school.

Ans Devos is professor aan de Universiteit Antwerpen. Haar voornaamste onderzoeksthema's zijn duurzame loopbanen, loopbaanontwikkeling, loopbaanmanagement, inzetbaarheid, en het psychologisch contract.


13u15 - 16u15: Workshop 2

1. Het juiste gesprek op het juiste moment - Kristine Impens en Greet Mertens

Na het volgen van deze workshop

  • kan je de verschillende soorten van gesprek onderscheiden, ken je de specifieke kenmerken en weet je op welk moment je welk gesprek moet voeren;
  • maak je kennis met functioneringsgesprek, evaluatiegesprek, reflectiegesprek, feedbackgesprek, slechtnieuwsgesprek, coachingsgesprek …
  • ben je in staat verschillende gesprekstechnieken te hanteren.

Kristine Impens is stafmedewerker dienst Curriculum & Vorming, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Greet Mertens is regiocoördinator, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

2. Goed werkgeverschap, zin en onzin van evalueren – Stefaan Misschaert en Jan-Baptist De Smet

Je baalt als je als leidinggevende in tijden van Corona en toenemende arbeidskrapte tout court, tijd zou moeten investeren in het evalueren van al je teamleden en dat nog met de bril op van goed werkgeverschap: ‘je mag überhaupt al blij zijn als je iemand vindt’ aldus menig leidinggevende… Toch is de investering in een goed beleid van loopbaanbegeleiding/HR-management een absolute meerwaarde om een goed schoolbeleid te kunnen blijven garanderen. We maken kennis met enkele contextfactoren die ons triggeren om hierin te investeren alsook met handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Stefaan Misschaert heeft 17 jaar lesgegeven. Van 2000-2006 was hij directeur van Spes Nostra Heule (Kortrijk) waarna hij van 2006 tot 2021 regiodirecteur Katholiek Onderwijs Vlaanderen was en pedagogische begeleiding gaf in de regio West-Vlaanderen. Sinds 1 september is hij directeur van de abdijschool Zevenkerken.

Jan-Baptist De Smet werkt sinds 2006 voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Behalve de opvolging van de statuten van het hogeschoolpersoneel en van het personeel van de centra voor volwassenenonderwijs, legt hij er zich toe op het thema van duurzaam personeelsbeleid in het onderwijs en de invulling ervan vanuit het concept van de katholieke dialoogschool.

3. Loopbaanbegeleiding: groeien in je loopbaan - Annick Keunen en Helga Melis

Tijdens deze workshop maak je kennis met de levensfasen van personeelsleden en het belang hiervan in de loopbaanbegeleiding. Je staat stil bij hoe je personeelsleden kansen biedt, uitdaagt en ondersteunt. Je krijgt hierbij enkele kaders aangereikt waarbij extra aandacht gaat naar het uitwisselen van expertise en ervaringen.

Annick Keunen en Helga Melis zijn beiden tewerkgesteld bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze hebben expertise in onderwijs, procesbegeleiding, bemiddelingen en professionaliseringsbeleid.

4. Coaching: De evaluator als eerste begeleider - Marleen Decuyper & Marijke Decavel

Na deze workshop

  • Weet je wat een coachende houding omvat;
  • Verken je het spanningsveld tussen coaching en evaluatie;
  • Leer je de basis van coachingsvaardigheden aan;
  • Maak je kennis met diverse coachingsmodellen.

Marijke Decavel is schoolbegeleider regio Oost-Vlaanderen, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Marleen Decuyper is stafmedewerker dienst Bestuur & Organisatie met als opdracht: kwaliteitsvol besturen, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

5. Onderpresterende leraren terug op de rails - Martine Mol en Ann Van Reeth

Als kersverse leidinggevende, leidinggevende - in- opleiding of ervaren leidinggevende word je geconfronteerd met verscheidene dynamieken binnen jouw team. Het toepassen van de nieuwe evaluatieprocedure zorgt ervoor dat jij als leidinggevende leraren die onderpresteren sneller kan evalueren en eventueel ook kan ontslaan. Maar wat betekent onderpresteren en welke verantwoordelijkheid  kan jij als leidinggevende opnemen om onderpresterende leraren terug te laten integreren in jouw warme school? Ben jij die leidinggevende die oog en oor heeft om op een positieve manier de leraar terug te laten schitteren in zijn job?

Ann Van Reeth is teamcoach van het ondersteuningsnetwerk De Accolade- Sint-Niklaas en onderwijscoach en consultant bij M&M@EduS.

Martine Mol is lerarenopleider aan de School of Education en onderwijscoach aan de hogeschool VIVES. Daarnaast is zij ook onderwijscoach en consultant bij M&M@EduS.

6. Het voeren van een evaluatiegesprek – Kim Wezenbeek

Een evaluatiegesprek creëert al gauw spanning omdat het per definitie een hiërarchie tussen de betrokkenen installeert. We kijken in deze sessie naar

  • de (rand)voorwaarden voor een veilig en constructief evaluatiegesprek,
  • het verloop van zo’n gesprek en het belang van je bewustzijn van je eigen leiderschapsstijl en je kijk op je organisatie en mensen. We laten ons hierbij inspireren door de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan enerzijds en de inzichten van Goffmans dramaturgie anderzijds.

Kim Wezenbeek heeft meer dan 20 jaar ervaring in onderwijs, als leraar, leerlingbegeleider en directeur (secundair). Ze is Hergo-moderator, trainer in verbindende communicatie; procesbegeleider en bemiddelaar vanuit verbindende communicatie en voorzitter van vzw Herstelgericht werken op school.

7. Motiverend leiderschap: groei bevorderen vanuit een ABC-mindset – Nathalie Aelterman

Je wil zoveel mogelijk uit je medewerkers en je team halen? Je wil dat ze groeien in zelfvertrouwen en durf, en dat ze spontaan (meer) verantwoordelijkheid opnemen zonder voortdurend achter hun veren te moeten zitten? Kortom, je wil op een duurzame wijze motiveren?

Deze sessie beoogt een gemeenschappelijke taal aan te reiken om over motivatie en groei van mensen te spreken en over wat er nodig is om op een motiverende wijze met medewerkers om te gaan. De sessie is integraal geënt op een sterk wetenschappelijk onderbouwde motivatietheorie, de Zelf-Determinatie Theorie, waarvan de relevantie voor de werkvloer reeds veelvuldig is aangetoond. Via interactieve oefeningen en praktijkvoorbeelden worden enkele verfrissende strategieën geboden om de werk-goesting bij je medewerkers aan te wakkeren. 

Deze sessie is geslaagd als

  • je (meer) inzicht hebt verworven in de ketting van motivatie.
  • je begrijpt wat sleutelfactoren zijn om anderen op duurzame wijze te motiveren.
  • je begrijpt wat de voor- en nadelen zijn van verschillende (de)motiverende strategieën.
  • je je aangemoedigd voelt om te reflecteren over je eigen motivatie en leiderschap.
  • je enkele concrete tips hebt gekregen die toepasbaar zijn bij je eigen schoolteam

Dr. Nathalie Aelterman behaalde in 2014 haar doctoraat in de motivatiepsychologie aan de Universiteit Gent, waar ze tot eind 2019 werkzaam was als wetenschappelijk onderzoeker en gastdocent. Nathalie is mede-oprichter van en motivatie expert bij Impetus Academy (www.impetus.academy), een spin-off van de UGent die organisaties ondersteunt en versterkt in hun leiderschaps- en organisatieontwikkeling. 

8. Loopbaanbegeleiding – Ans Devos

In deze sessie maak je kennis met verschillende aspecten van duurzame loopbaanbegeleiding en loopbaanbeleid. Je leert welke rol je daar als leidinggevende in kan vervullen en welke kansen je ook in onderwijs kan creëren. Zo ondersteun je leraren en opvoeders om te groeien in jouw school.

Ans Devos is professor aan de Universiteit Antwerpen. Haar voornaamste onderzoeksthema's zijn duurzame loopbanen, loopbaanontwikkeling, loopbaanmanagement, inzetbaarheid, en het psychologisch contract.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 20 januari 2022 09:30u 16:00u via afstandsonderwijs

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen