Kwaliteitsvol evaluatiebeleid
Je krijgt inzichten om je eigen evaluatiebeleid kritisch te bekijken. Je krijgt praktische tools en tips om je evaluatiebeleid te optimaliseren.
Programma
In gesprek, op basis van de vragen van de deelnemers, verkennen we samen:
- de mogelijkheden van breed evalueren. Wat zijn de voordelen? Wat kan het opleveren? Hoe doe je dat? Hoe neem je iedereen (geleidelijk) mee?
- de concrete aanpak van gedifferentieerd evalueren. Waar kan je differentiëren in de evaluatie? Waar is het zelfs wenselijk en noodzakelijk? Welke tools lenen zich daartoe? Hoe hou je dan de kwaliteit voldoende hoog?
- criteria voor kwaliteitsvol evalueren. Waarin ligt het kwalitatieve van de evaluatie? Welke criteria krijgen daarbij meer aandacht?
- het afstemmen van het lesgeven met de evaluatie. Evalueren stuurt het leerproces. Wat zijn consequenties van breed evalueren op het lesgeven?
- het minder centraal zetten van cijfers. Punten vormen vaak de essentie van de evaluatie en moeten leerlingen motiveren maar het kan anders. Hoe? We zoeken wat de mogelijkheden ervan zijn voor jouw school.
Doelstellingen
We verzamelen inzichten in hoe een evaluatiebeleid kan gevoerd worden en welke accenten daarbij belangrijk zijn.
We verkennen praktische methodieken om de essentie van het evaluatiebeleid te laten landen in de school.
Begeleiding
Ludo Heylen heeft jarenlange ervaring met het begeleiden van scholen rond hun evaluatiebeleid (in basis, secundair & hoger onderwijs, CVO’s)
Mee te brengen materiaal
Documenten rond evaluatievisie of evaluatiebeleid van de school
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers bezorgen best vooraf hun vragen die ze graag aan bod willen laten komen. Zo kunnen we maximaal inspelen op hun vragen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 2 oktober 2023 |
09:30u |
16:00u |
Ludo Heylen |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |