Kwaliteitsvol werken vanuit het OK: een goede bevraging opstellen voor leerlingen, ouders en personeel
In deze sessie gaan we in op de leervraag van de groep “Hoe goed onderbouwde enquêtes opmaken en verwerken ifv kwaliteitszorg op school?”. Dit wordt geschetst binnen het kader van een andere leervraag van de groep, met name “Hoe doe je aan kwaliteitsbewaking in het kader van het OK-doorlichting 2.0 verhaal?”
Programma
Het Referentiekader OnderwijsKwaliteit en Inspectie 2.0 stellen enkele nieuwe verwachtingen tav het kwaliteitsbeleid in een school. Dit schept kansen, maar er zijn ook valkuilen, die we tijdens deze sessie zullen verkennen. Onder meer vanuit deze nieuwe verwachtingen merken we dat scholen steeds meer hun eigen data verzamelen; informatie wordt ingewonnen bij ouders, bij leerlingen of bij de eigen personeelsleden. Een bevraging afnemen is echter vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. We geven daarom in deze sessie ook inzicht in verschillende methodieken om via een bevraging betrouwbare, valide én gebruiksvriendelijke informatie in te winnen. Bovendien reiken we ook enkele alternatieven aan: niet elke vraag wordt best via een bevraging beantwoord!
Het helpt deze sessie enorm vooruit als de aanwezigen al één of meerdere concrete ideeën hebben waarover ze precies informatie bij leerlingen/ouders/personeelsleden/… zouden willen opvragen. Ook praktijkvoorbeelden (eerdere bevragingen of voorbereidingen voor een nieuwe bevraging) zijn heel welkom.
Doelstellingen
De cursisten beschikken over concrete inspiratie om betrouwbare, valide en gebruiksvriendelijke effect- of tevredenheidsonderzoeken uit te voeren
De cursisten kunnen een bewuste keuze maken tussen verschillende methoden om effect- of tevredenheidsonderzoek uit te voeren
De cursisten beschikken over verschillende tips en tricks bij het opstellen van een vragenlijst of een interviewleidraad
Begeleiding
Maarten Penninckx is pedagogisch begeleider Kwaliteitsontwikkeling bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Bij voorkeur: één of meerdere concrete ideeën hebben waarover je precies informatie bij leerlingen/ouders/personeelsleden/… zou willen opvragen. Dan kunnen we meer concreet aan de slag.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 22 maart 2021 |
09:30u |
14:00u |
Maarten Penninckx |
via afstandsonderwijs (Zoom) |