Kwaliteitszorg: data verzamelen en goed omgaan met data
Datageletterdheid is het nieuwe ‘hot topic’ binnen kwaliteitszorg. Niet alleen het Referentiekader Onderwijskwaliteit, ook de onderwijsinspectie maant ons aan om meer/beter met data om te gaan. Maar worden we daar ook een betere school van? Of beter: hoe worden we daar een betere school van? Hoe gaan we op een slimme manier met data om?
Programma
We bespreken in deze dag welke relevante data er zijn en hoe we ze met een zekere systematiek kunnen gebruiken. Maar niet alle vragen krijg je hiermee beantwoord: vaak moet je zelf data gaan verzamelen, bijvoorbeeld wanneer je de effecten van die innovatie wil evalueren, de tevredenheid bij ouders over studiedruk wil nagaan, de houding van leerlingen ten opzichte van ‘blended learning’ in kaart wil brengen, of de mening van leraren over nieuwe vormen van samenwerking wil ‘meten’. We bespreken hoe je die vormen van tevredenheidsof effectonderzoek op een goede manier kan aanpakken
Doelstellingen
- De cursisten hebben een goed zicht op beschikbare databronnen.
- De cursisten hebben inspiratie over hoe ze met de beschikbare data op een systematische wijze aan de slag kunnen gaan.
- De cursisten hebben een beter beeld van hoe ze zelf effect- of tevredenheidsonderzoek kunnen uitvoeren.
Begeleiding
Maarten Penninckx is pedagogisch begeleider Kwaliteitsontwikkeling bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 5 mei 2022 |
09:30u |
16:00u |
Maarten Penninckx |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |