Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zesde jaar A Leiderschap van scholen in een transitieperiode

Leiderschap van scholen in een transitieperiode

Schooldirecteur zijn gaat niet gemakkelijk samen met leiden van verandering. Als schooldirecteur ben je verantwoordelijk, kijkt iedereen naar jou als eindverantwoordelijke en wordt verwacht dat je de dingen onder controle hebt, beslissingen neemt, conflicten beslecht, prioriteiten stelt. Leiderschap van verandering daartegen is het werk van velen, is een kwestie van inspireren, loslaten van controle, geven van vrijheid en vertrouwen. Het ene vraagt kennis, ervaring, expertise. Het andere openheid, nieuwsgierigheid, omkunnen met niet-weten.  In deze module verkennen we dat spanningsveld in leiderschap dat vandaag zeer tastbaar is in vele scholen. Naast het ‘bricoleren’ van oplossingen is het in crisissituaties ook belangrijk om grondig stil te staan bij wat er aan het gebeuren is en lessen te trekken zodat de school versterkt uit de crisis komt. Dit vraagt momenten van bewuste persoonlijke reflectie in een veilige groep.

Programma

Inhoudelijk bouwt deze dag verder op de resultaten van het actie-onderzoek ‘leiderschap in digitale tijden’ (TORB, 2020-06). Daarin werden vier thema’s geïdentificeerd: de crisis beheren, de toekomst voorbereiden, leiden op afstand en zichzelf heruitvinden. Tegen die achtergrond verkennen en versterken de deelnemers hun schoolleiderschap van verandering vanuit visie en gedeeld leiderschap. We koppelen de inzichten door middel van reflectie en uitwisseling aan de eigen ervaring en schoolcontext om zo te komen tot een zelfbewustere en authentiekere kijk op de eigen rol als schoolleider. Het doel is dus niet zozeer om veel te leren over de onderwerpen ‘verandering’, ‘leiderschap’, maar wel om bewuster te worden, en de eigen praktijk te versterken en te verrijken. 

Doelstellingen

  • Verwerven een dieper inzicht in de betekenis van gedeeld schoolleiderschap.
  • Worden bewuster van hun eigen leiderschap, hun kwaliteiten en uitdaging
  • Voelen zich gesterkt als leider van verandering en visie op hun school.

Begeleiding

Koen Marichal is leiderschapsexpert en draagt bij tot een eigentijdse invulling en ontwikkeling van leiderschap in organisaties en samenleving. Koen is co-auteur van onder andere “De kleren van de leider” (2017), “Naar gedeeld leiderschap” (2018) en “Leading from the middle” (2020). Koen is verbonden aan Antwerp Management School, is gastdocent bij o.m. Tias en SIOO, en is mede-oprichter van Stalla ter ondersteuning van schoolleiderschap in transitie.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Gelieve het TORB-artikel op voorhand door te nemen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 23 oktober 2020 09:30u 16:00u Koen Marichal Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen