Leidinggevende als constructieve bruggenbouwer tussen 5 generaties
In een doorsnee school leven mensen samen uit vijf verschillende generaties: de protestgeneratie van de babyboomers, de verbindende generatie X, de pragmatische generatie, de grenzeloze generatie Y, de diggeneratie Z. Wat mensen doen en laten ook op de werkvloer, wordt sterk bepaald door de tijdsgeest in de jeugdjaren, de overtuigingen en waarden uit de opvoeding, de actuele gebeurtenissen van toen. We wisselen verhalen, beelden en eigen ervaringen uit over die verschillen en verdiepen ons in de sterktes en valkuilen eigen aan generaties.
Constructief samenwerken en samenleven in deze veranderende context is belangrijk. Hoe kan je als leidinggevende een brug zijn en mensen verbinden met elkaar zodat mensen elkaar versterken. Wat geeft blijvende ‘goesting’ en ‘positieve denkkracht’ om ook met weerstanden om te gaan? Hoe bevorder je respectvolle communicatie onderling?
Rode draad: in de waardering van diversiteit schuilt de sterkte van een team.
Programma
- Wat is een generatie?
- Wat typeert de diverse generaties? Wat typeert onze eigen generatie?
- Wat kunnen generaties leren van elkaar?
- Hoe kan je als leidinggevende verbindende brug zijn?
- Hoe kan je constructief samenwerken en communiceren?
- Hoe kan je positieve denkstrategieën hanteren bij weerstanden?
Doelstellingen
- Generatieverschillen duiden.
- Kenmerken van de eigen generatie bespreken.
- Grondhouding voor respectvolle communicatie in samenwerking erkennen.
- Constructief omgaan met weerstanden.
Begeleiding
Marleen Borzée, docent UCLL en zelfstandig trainer en coach bij Helianthus
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 10 oktober 2019 |
09:30u |
16:00u |
Marleen Borzée |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |