Met het middenkader aan het werk - ONLINE (via Teams)
Projecten, leerlingbegeleiding, examenregeling, extra muros, mentoraat, …. voor buitenstaanders (en binnenstaanders!) lijkt het evident dat alles geolied draait op een school. De directeur van vandaag laat zich omringen door bekwame en gedreven medewerkers, die het beleid mee bepalen en vertalen. De school heeft een voordeel als hier een ploeg aan het werk is die goed samenwerkt, met alle actoren. Hoe stel je zo’n middenkaderteam samen? Waar zitten kansen en valkuilen? Hoe creëer je een draagvlak voor hun werk? Hoe zorg je voor een team in voortdurende groei?
Programma
De dag vertrekt vanuit een aantal vragen omtrent de slagkracht van het middenkader op jouw school. Het waarom en het hoe, de voortdurende balans –berustend op vertrouwen- tussen delegeren en verantwoordelijk blijven. We gaan samen op zoek naar goede praktijkvoorbeelden, en behandelen de vragen waarmee we geconfronteerd worden. En die zijn er, want middenkaderlid zijn, betekent vaak dat je twee keer kritisch moet zijn, en twee keer loyaal.
Doelstellingen
De cursisten kunnen de behoeften van de eigen school in kaart brengen en kunnen leervragen formuleren omtrent werken met een middenkader.
De cursisten kunnen aan de hand van ervaringen van medecursisten en docent zicht krijgen op realiseerbare ideeën voor eigen school.
De cursisten kunnen verdiepen omtrent een aantal aspecten van teamwerking met middenkaderleden.
Begeleiding
Herman Frooninckx was leraar Nederlands-Engels gedurende vele jaren in het secundair onderwijs, in Mechelen. Jarenlang middenkaderlid en daarna directeur in De Ham en COLOMAplus, in een school met ASO-TSO-BSO-KSO. Docent opleidingen schooldirecties en middenkaderleden. Gastspreker op congressen, trainer en coach.
Mee te brengen materiaal
Leervragen
- Maak samen met je middenkader een SWOT-analyse van de werking van het middenkader op je school
- Noteer werkpunten
- Formuleer drie vragen aan de groep
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 25 januari 2022 |
09:30u |
16:00u |
Herman Frooninckx |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |