Je bent hier: PV/014/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Veertiende jaar Onze school: ook een leergemeenschap voor leerkrachten!

Onze school: ook een leergemeenschap voor leerkrachten!

Hoe kan je jouw school transformeren naar een uitdagende leeromgeving voor al jouw medewerkers?  Hoe word je – als kenniswerker – de architect van je eigen leertraject?
Droom je er ook van om wakker te worden in een school waarin een lerende cultuur de meest normale zaak is, ook voor medewerkers?
Hoe creëer je nu een uitdagende leeromgeving in jouw school waar krachtige methodieken ingezet worden in functie van effectieve professionalisering van jouw medewerkers?
Hoe installeer je als strategische schoolleider een lerende schoolcultuur?

Programma

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ‘motivatie’ een cruciale rol speelt in het ‘leren’ van kenniswerkers. Hoe kan jij – als schoolleider – een ‘vruchtbare’ omgeving creëren waarin al jouw medewerkers kunnen uitblinken met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling?
Tijdens de opleidingsdag behandelen we de recentste leertheorieën en bekijken we wat de bepalende factoren zijn wanneer het gaat over een ‘uitdagende leeromgeving’ en hoe je de transitie naar een ‘lerende organisatie’ kan inzetten. Dit doen we ook door te onderzoeken wanneer het voor jou als schoolleider de laatste keer was dat je een geweldige leerervaring beleefde en wat je zelf wil ‘herleren’ en ‘afleren’ in je leven.

We ontdekken dit alles samen tijdens deze opleiding rond het thema professionalisering. Een thema dat bovendien toonaangevend wordt in het kader van het nieuwe ‘OK-inspectie 2.0’.

Werkvormen
Doceren, peer education, activerende canvassen en interactieve methodieken

Doelstellingen

Als leidinggevende …

  • kan je een ondersteunende leeromgeving creëren voor jouw team;
  • weet je hoe een krachtige en uitdagende leeromgeving eruit ziet;
  • verwerf je dieper inzicht in de differentiërende factoren die het leren van kenniswerkers beïnvloeden;
  • verwerf je inzichten in de rol van ‘leren’ voor de ‘future-proof’ leerkracht;
  • kan je jouw medewerkers coachen met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling;
  • kan je de link leggen tussen strategisch management van een school en een lerende schoolcultuur.

Als kenniswerker …

  • heb je een dieper inzicht in je persoonlijke ‘leercompetenties’ en kan daartoe handelen;
  • ken je recente leertheorieën en methodologieën;
  • beschik je over toepasbare tools om je persoonlijke ontwikkeling in handen te nemen;
  • kan je je persoonlijk leernetwerk in kaart brengen.

Begeleiding

Pieter Sprangers, zaakvoerder Domo de Refontiro (refontiro bvba), deeltijds docent Karel de Grote Hogeschool, deeltijds praktijkassistent lerarenopleiding UA, personal coach en PhD candidate in design.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 13 mei 2019 09:30u 16:00u Pieter Sprangers Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen