Je bent hier:   Postgraduaat Schoolbeleid - Tweede jaar C Pedagogisch-didactisch beleid

Pedagogisch-didactisch beleid

Vrijheid en verantwoordelijkheid

In de Onderwijsspiegel pleit de inspectie o.a. voor betrouwbare en valide evaluatie van leerlingen en voor een meer doeltreffende leerbegeleiding. De studie van de onderwijsdoelen staat hier centraal. Hoe kunnen we dat in onze school realiseren? Welke rol speelt de directeur, de vakgroep, de individuele leraar? En hoe geven we dit alles een plaats binnen ons eigen pedagogisch project? Welke vrijheid hebben we, welke verantwoordelijkheid nemen we op?

 

Programma

Tijdens deze cursusdag willen we samen met u nadenken over het doel van ons onderwijs. 
Waarom is onderwijs belangrijk binnen onze maatschappij en welke verantwoordelijkheid heeft een schooldirecteur in dat verband?
 
Midden allerlei kaders, visieteksten en reglementering beschikt een school over ruimte om werk te maken van kwaliteitsvol onderwijs. Vertrekkend vanuit het vormingsconcept van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ontdekken we de rol die u als directeur daarin te vervullen hebt. We zoeken uit hoe u jonge mensen kan helpen in hun ontwikkeling als persoon. We laten zien hoe vrij u bent om samen met uw leerlingen en leraren fundamentele keuzes te maken.
 
Vanzelfsprekend wordt uw pedagogische vrijheid begrensd door de context waarin het Vlaamse onderwijs zich beweegt. We hebben het over de rol van de inspectie en van de begeleiding, over eindtermen, specifieke eindtermen, leerplandoelstellingen, vakoverschrijdende eindtermen, … We gaan ook in op de wijzigingen op het vlak van structuur en organisatie in het kader van de modernisering so.
 
Al deze gegevens spelen een rol in de keuzes die je binnen je school kan en moet maken. De keuze zelf is echter jouw verantwoordelijkheid  en vertaalt zich het liefst in een consistent pedagogisch-didactisch beleid. We concretiseren dat en staan o.m. stil bij wat zinvol en haalbaar is op het vlak van evaluatiebeleid, leerbeleid, het gebruik van leerplannen, vakgroepwerking… 

Werkvormen

  • Presentatie van visieteksten en uitgangspunten
  • Discussie en reflectie over deze visieteksten en uitgangspunten
  • Uitwisseling van concrete voorbeelden en van ervaringen

Doelstellingen

Met deze vorming willen we directies op weg helpen bij het uitstippelen van een kwaliteitsvol pedagogisch-didactisch beleid waarin leerbeleid, evaluatiebeleid en vakgroepwerking een belangrijke plaats krijgen.

Begeleiding

Cindy Lammens en Carl Snoecx, medewerkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Mee te brengen materiaal

De tekst van het pedagogisch project van de school

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 13 december 2018 09:30u 16:00u Lut Favoreel Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen