Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negenentwintigste jaar Pedagogisch-didactische vernieuwingen vanuit wetenschappelijke onderbouw en voorbeelden in de praktijk + Diversiteit en multiperspectiviteit (dag 1 - online sessie)

Pedagogisch-didactische vernieuwingen vanuit wetenschappelijke onderbouw en voorbeelden in de praktijk + Diversiteit en multiperspectiviteit (dag 1 - online sessie)

Het zou niet goed gaan met het Vlaamse onderwijs. Internationale vergelijkende onderzoeken leggen manco’s bloot die in de media à volonté worden uitvergroot. Deze cursusdag staat stil bij een aantal vernieuwingen. Vervolgens wordt er ingezoomd op onderwijs in de (groot)stedelijke context.

Programma

In deze workshop zoomen we in op onderwijsinnovatie. De focus ligt daarbij op leren en lesgeven, zeg maar pedagogisch-didactische vernieuwing. Actuele thema’s daarbij zijn bijvoorbeeld differentiatie, co-teaching, multimediaal onderwijs, dialogisch lesgeven, feedback, taalgericht vakonderwijs enz. We bekijken deze thema’s via diverse werkvormen vanuit drie verschillende invalshoeken:

- Wetenschappelijke onderbouw: van neuromythen tot bewezen feiten
- Voorbeelden uit de praktijk: analyse beeldmateriaal en korte oefeningen
- Schoolorganisatie en –beleid


Vervolgens komt ook de huidige (groot)stedelijke context aan bod. Welke competenties heeft een leerkracht daarvoor nodig en hoe stem je als directeur daar een schoolbeleid op af? Om die vragen te kunnen beantwoorden moeten we weten wat (super)diversiteit op school precies inhoudt. Met concrete voorbeelden en casussen staan we stil bij de achtergronden van dit thema: de impact van waarden en cultuurverschillen op de opvoeding van en het onderwijs aan jongeren, kansen en valkuilen bij interculturele communicatie, multiperspectiviteit in de les, risicofactoren en hun invloed op probleemgedrag.

Doelstellingen

De cursisten

kunnen pedagogisch-didactische vernieuwing duiden vanuit wetenschappelijke inzichten;
kunnen deze vernieuwingen illustreren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden;
kunnen de transfer maken van deze inzichten naar hun eigen school(beleid).

Begeleiding

Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
dinsdag 27 oktober 2020 09:30u 16:00u Jan T'Sas via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen