Pedagogisch-didactische vernieuwingen vanuit wetenschappelijke onderbouw en voorbeelden in de praktijk + Diversiteit en multiperspectiviteit (dag 2)
Het zou niet goed gaan met het Vlaamse onderwijs. Internationale vergelijkende onderzoeken leggen manco’s bloot die in de media à volonté worden uitvergroot. Deze cursusdag staat stil bij een aantal vernieuwingen. Vervolgens wordt er ingezoomd op onderwijs in de (groot)stedelijke context.
Programma
In deze workshop schetst Jan kort het kader dat aangereikt werd tijdens de eerste online sessie. Vervolgens ligt de focus op uitwisseling binnen je groep en het inoefenen van de gegeven input vanuit kleine casussen.
Doelstellingen
De cursisten
kunnen pedagogisch-didactische vernieuwing duiden vanuit wetenschappelijke inzichten;
kunnen deze vernieuwingen illustreren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden;
kunnen de transfer maken van deze inzichten naar hun eigen school(beleid).
Begeleiding
Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 25 mei 2021 |
10:00u |
16:00u |
Jan T'Sas |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |