Pedagogisch Management: visie op zorg
Scholen worden voortdurend uitgedaagd tot het voeren van een goed zorgbeleid. In deze sessie willen we de scholen een kapstok geven van waaruit ze hun eigen zorgbeleid kunnen toetsen, bespreken en verder concretiseren.
Programma
In deze sessie verkennen we het begrip zorg in de context van onderwijs en meer specifiek de school.
Vanuit de opdracht van de school gaan we na hoe we deze zorg beleidsmatig vorm kunnen geven. Vertrekkende vanuit de decretale opdracht en de opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs proberen we hierover een duidelijk beeld te schetsen. Hiervoor doen we beroep op het zorgcontinuüm en meer specifiek het handelingsgericht werken.
Vanuit dit kader dat we aanreiken gaan we samen nadenken welke consequenties dit heeft voor het beleid op een school en hoe we dit praktisch kunnen realiseren.
Werkvormen
Tijdens deze sessie zal het eerste deel docerend worden gegeven (input), waarna we vanuit kleinere opdrachten de deelnemers mee laten nadenken over hoe dit kan geconcretiseerd worden.
Doelstellingen
- De deelnemers krijgen inzicht in de visie op zorg zoals beschreven door Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
- De deelnemers leren de begrippen ‘zorgcontinuüm’ en ‘handelingsgericht werken’ kennen.
- De deelnemers zijn in staat de theoretische kennis om te zetten in concrete acties en/of werkpunten voor hun school.
Begeleiding
Alain Noëz, begeleider specifieke onderwijsbehoeften, Vicariaat Onderwijs Mechelen-Brussel
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 11 januari 2019 |
09:30u |
16:00u |
Alain Noëz |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |