Je bent hier: PV/019/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negentiende jaar Personeelsbeleid in het Vlaams secundair onderwijs

Personeelsbeleid in het Vlaams secundair onderwijs

Er is weinig tot geen ruimte in het secundair onderwijs in Vlaanderen om een modern en kwalitatief personeelsbeleid te voeren. Er zijn te veel regeltjes die maken dat schoolleiders aan handen en voeten gebonden zijn. Tenminste, dat is wat te horen is in het werkveld van een aantal directies en wat ook bevestigd wordt door sommige onderwijsverstrekkers. Maar klopt dat ook? Aan de hand van een factcheck zal deze stelling aan een grondige analyse onderworpen worden. Belangrijke aspecten van het personeelsbeleid in het secundair onderwijs komen daarbij aan bod, van de aanwervingsmogelijkheden en -problemen en de aanwending van de omkaderingsmiddelen tot het statuut, de mogelijkheden van loopbaandifferentiatie enz. komen daarbij aan bod.

Programma

Verwelkoming, inleiding en voorstelling dagprogramma

 

Deel 1: Regelgeving mbt personeel

Algemene stelling

Er is weinig tot geen ruimte in het secundair onderwijs in Vlaanderen om een modern en kwalitatief personeelsbeleid te voeren.

Doelstellingen

- de aanwendingsmogelijkheden van de omkaderingsmiddelen zijn heel erg beperkt (vb. kleuring)

- het systeem van de bekwaamheidsbewijzen maakt een kwalitatief personeelsbeleid quasi onmogelijk

Factcheck

 

Deel 2: Statuut en vaste benoeming

Deelstellingen

- het statuut in het algemeen en de vaste benoeming in het bijzonder zijn verouderde systemen die niet meer passen in een modern personeelsbeleid

- het is quasi onmogelijk om een vast benoemde leraar te ontslaan

Factcheck

 

Deel 3: Lerarentekort

Deelstellingen

- de schoolleiding heeft geen mogelijkheden om de job van leraar terug aantrekkelijk te maken en zo mee het lerarentekort terug te dringen

- de vlakke loopbaan in onderwijs is een hinderpaal om goede mensen aan te trekken

Factcheck

 

Factcheck ‘is er wel/geen ruimte voor personeelsbeleid’ en afsluiting

Doelstellingen

  • Hebben inzicht in (het gebrek aan) de aanwendingsmogelijkheden van de omkaderingsmiddelen in het secundair onderwijs
  • Hebben inzicht in de eventuele voor- en nadelen van het systeem van de bekwaamheidsbewijzen i.f.v. aanwerving, aanstelling, opdrachtverdeling …
  • Hebben kennis van de oorsprong van het statuut en de vaste benoeming en inzicht in de eventuele voor- en nadelen van de huidige systemen
  • Hebben inzicht in de oorzaken van het huidige lerarentekort in het Vlaams onderwijs en de al dan niet bestaande impact van de schoolleiding daarop
  • Hebben inzicht in (het ontbreken van) de mogelijkheden om de vlakke loopbaan in onderwijs te doorbreken

Begeleiding

Koen Van Kerkhoven is secretaris-generaal Christelijke Onderwijscentrale COC.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
woensdag 1 december 2021 09:30u 16:00u Koen Van Kerkhoven Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen