Je bent hier: PV/008/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A Polarisatie op school: Find common ground and bridge the gap!

Polarisatie op school: Find common ground and bridge the gap!

Het lijkt soms wel dat polarisatie terug is van nooit weggeweest en zich vandaag de dag op alle vlakken in de samenleving (dus ook op school) in zijn meest rauwe vorm toont. Mensen lijken soms in verschillende werelden te leven, focussen alleen op hun eigen realiteit en perspectief en gaan zich onder invloed van politiek en (sociale) media ingraven in hun ‘eigen gelijk’ in plaats van te zoeken naar constructieve oplossingen en gedeelde verhalen. Op school kan polarisatie verlammend werken en zo groei en vernieuwing door ‘samenwerking in diversiteit’ in de weg staan. Daarnaast is het mee de taak van het onderwijs om jongeren op te voeden tot kritische, actieve wereldburgers waarbij polarisatie niet helpt. In deze sessie leer je hoe je zowel in de leraarskamer als in de klas polarisatie-vermijdend kunt werken en hoe je als schoolleider kan bijdragen aan een cultuur die verbindend is in plaats van polariserend.

Programma

Eerst zoom je in op wat polarisatie juist inhoudt, wanneer het optreedt en hoe je het kan voorkomen, indijken of het debat richting ‘eensgezindheid’ kan dirigeren. Vertrekkende vanuit de theorieën van Adam Kahane en Bart Brandsma krijg je inzicht in hoe je processen van polarisatie tijdig kan opmerken en polarisatie waar mogelijk kan voorkomen. Je exploreert hoe je een gepolariseerd debat weer op de rails krijgt en kan richten naar een compromis, oplossing en gedeeld belang.
Vervolgens ontdek je op welke manieren je delicate en polariserende onderwerpen en situaties op school zo goed mogelijk kan aanpakken zodat leerlingen, leerkrachten en ouders één realiteit erkennen, een cultuur van ‘agree to disagree’ omarmen en toch eenzelfde doel steunen. We leggen de focus op hoe jij als schoolleider een cultuur kan creëren die polarisatie tegen gaat. Je krijgt concrete handvaten aangereikt om elk noodzakelijk of boeiend debat op school anti-polariserend  aan te gaan. We gaan aan de slag met concrete cases en wisselen uit over de uitdagingen binnen de eigen school.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing kennen de deelnemers de dynamiek en mechanismen van polarisatie, herkennen ze polarisatie vanaf dat het (mogelijk) de kop op steekt en weten ze hoe ze polarisatie kunnen voorkomen, beperken of aanpakken. Deelnemers hebben  verschillende theoretische kader en praktische methodieken en werkvormen ter beschikking om polarisatie te voorkomen bij moeilijke, potentieel ‘polariserende’ debatten. De deelnemers weten hoe ze deze in verschillende situaties (met leerlingen, leerkrachten en ouders) kunnen hanteren.
Ze hebben de kennis en tools om praktische situaties waarin op school polarisatie is opgetreden constructief aan te pakken en de kloof tussen meningen en groepen te dichten.    
Daarnaast weten ze hoe ze een polarisatievrije cultuur kunnen installeren op school.

Begeleiding

Caroline Steyaert, Algemeen Directeur bij AFS Interculturele Programma’s en voormalig oprichter en jarenlang coördinator van Zin-d’erin(g) (huidige Pimento). Jarenlang lesgeefster zowel nationaal als internationaal voornamelijk binnen de sectoren onderwijs en social profit . Werkt vooral binnen de thema’s communicatie, leiderschap, werken met tieners en jongvolwassenen, diversiteit op school, intercultureel leren en polarisatie. Is sinds 2018 Qualified Facilitator voor Global Competence Education (en 21ste eeuwse vaardigheden) waarin ‘polarisatie’ standaard wordt behandeld.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 13 mei 2024 09:30u 16:00u Caroline Steyaert Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen