Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op?
Grootse praktijkonderzoeken die weinig positief effect hebben op de klas- of schoolpraktijk. Herkenbaar? Ontdek in deze vorming wanneer praktijkonderzoek wel echt iets oplevert.
Programma
Drie vragen staan centraal.
1. Waarom zou ik (meer) aandacht besteden aan praktijkonderzoek?
Een visie op praktijkonderzoek/kwaliteitszorg. Voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: hoe je door kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken betere beslissingen neemt.
2. Hoe onderzoek ik de klas- en schoolpraktijk cyclisch en systematisch?
In KdG Hogeschool werkt men al langer aan onderwijskwaliteit vanuit de principes die nu in inspectie 2.0 voorop staan (cyclisch en systematisch). Je leert de aanpak van KdG kennen en wat je hieruit kan leren voor je eigen praktijk.
De classificatie van examenresultaten, een tool die ontwikkeld werd om kritisch naar examenresultaten te kijken, wordt voorgesteld. Deze tool werd vertaald naar secundair onderwijs en is direct bruikbaar.
3. Hoe formuleer ik een goede (onderzoeks)vraag?
Het is frustrerend om na een praktijkonderzoek te beseffen dat je de verkeerde vragen beantwoord hebt. Helaas gebeurt het vaak. Voorkom deze frustratie door voldoende aandacht te besteden aan het stellen van de juiste (onderzoeks)vragen. Je krijgt een kader voor het stellen van goede vragen en oefent dit voor een casus in je eigen school.
Werkvormen
Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken, werken met eigen casussen.
Doelstellingen
- Je benoemt het belang van praktijkonderzoek en kan collega’s in de school hiervan overtuigen.
- Je kan in de eigen school op een cyclische en systematische manier aan de slag met praktijkonderzoek.
- Je besteedt voldoende aandacht aan onderzoeksvragen en het formuleren van heldere vragen.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Zijn voornaamste interesses zijn feedback, toetsing, coachingsvaardigheden en praktijkonderzoek. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.
Anneleen Pauwels is stafmedewerker Kwaliteitszorg bij KdG hogeschool. Haar interesse en ervaring ligt bij kwaliteitszorg met impact op de dagelijkse realiteit van studenten, docenten en opleidingen. Haar tool “classificatie van examenresultaten” om kwaliteit van toetsing te bevorderen is nu ook beschikbaar voor het secundair onderwijs.
Mee te brengen materiaal
Indien mogelijk: Materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 19 juni 2020 |
09:30u |
16:00u |
Stijn Vanhoof Anneleen Pauwels |
via afstandsonderwijs |