Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar B Praten ‘met’ in plaats van ‘over’ elkaar: het installeren van een positieve communicatiecultuur op school

Praten ‘met’ in plaats van ‘over’ elkaar: het installeren van een positieve communicatiecultuur op school

Open communiceren, agree to disagree, positieve feedback geven, constructief bemiddelen bij conflict, …
Allemaal waardevol en belangrijk, maar hoe begin je er aan?
Kan je bij jullie op het school soms ook een ei bakken op de spanning die in de lucht hangt? Wordt er soms meer ‘over’ dan ‘met’ elkaar gepraat? Vind jij het soms gewoon moeilijk om je stem te laten horen tegenover collega’s? Ken je dat: stilte aan de vergadertafel maar wel een 'après-meeting' later op de parking?
Of zou jij je collega’s willen aanmanen om wat positiever te zijn en minder te roddelen maar vraag je je af hoe je dat moet doen?

Programma

De antwoorden op jouw vragen rond het installeren van een open en constructieve communicatiesfeer op school vind je in deze workshop.
We gaan kijken hoe jij zelf de eerste stap kan zetten op de weg naar een positieve sfeer onder collega’s zonder roddels of spanningen. We vertrekken vanuit de theorieën rond 'actief luisteren', 'feedback geven en krijgen' en 'opbouwende kritiek', maar geven geen theoretische modellen, wel veel praktische kaders om een eigen beleid uit te stippelen en heel concrete tips om zelf de motor van een positieve communicatiecultuur op school te zijn.

Deze workshop focust dus op concrete ideeën en praktische tips over hoe je zelf tussen de lijnen luistert, hoe je moeilijke boodschappen brengt, constructief kritiek geeft, waarderend kan communiceren, opbouwend feedback formuleert, de eerlijke mening van mensen losweekt en open gesprekken introduceert aan de vergadertafel. Daarnaast geven we je ook tips hoe je collega's kan laten reflecteren over hun eigen gedrag en hoe je zelf moet reageren op roddels en wandelganggeruchten.

We reiken handvatten aan om een open communicatiestijl binnen te loodsen op school en om daartoe te beginnen bij jezelf en in je eigen team.

Doelstellingen

De cursisten

  • weten hoe ze actief moeten luisteren
  • weten hoe ze open communiceren en ‘gesloten’ communicatie open trekken
  • herkennen interventies die communicatie openen en sluiten
  • kunnen op een opbouwende, toekomstgerichte en concrete manier feedback geven
  • weten hoe om te gaan met feedback
  • weten hoe kritiek te geven en aan de slag te gaan met gegeven kritiek
  • kennen de krijtlijnen om een open en constructieve communicatiecultuur op school te stimuleren
  • kunnen omgaan op en reageren tegen negatieve impulsen van collega’s
  • weten hoe ze diezelfde technieken kunnen toepassen in gesprekken met ouders en leerlingen

Begeleiding

Caroline Steyaert is Algemeen Directeur AFS Low Lands – Interculturele Programma’s in Vlaanderen en Nederland.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 5 mei 2023 09:30u 16:00u Caroline Steyaert Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen