Rechtspositie van de leerling - deel 2
Doorheen de jaren werd de rechtspositie van de leerling (‘de rechten van de leerling in het onderwijs’) steeds verder ontwikkeld. Zo dringt “het recht” binnen in de school. Met dit gegeven zal onderwijs – willens nillens – moeten leren omgaan.
Programma
Tijdens deze module proberen we een overzicht te geven van de actuele rechtspositie van de leerling.
Op de eerste dag gaven we gedurende een halve dag een korte introductie op het fenomeen ‘juridisering’, en kwam het inschrijvingsrecht aan bod. Tijdens de tweede dag worden achtereenvolgens behandeld:
- het schoolreglement
- Orde- en tuchtmaatregelen
Werkvormen
Uiteenzetting met powerpointpresentatie met veel ruimte voor interactie (vraagstelling, gedachtewisseling, …). Van de deelnemers wordt bijgevolg een actieve participatie verwacht
Doelstellingen
Na het volgen van deze module zouden de deelnemers in staat moeten zijn de rechtspositie en de rechtsbescherming van de leerling te plaatsen in een bredere context en de regelgeving correct toe te passen.
Begeleiding
Lieselot Vantuyckom, stafmedewerker dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 14 maart 2019 |
09:30u |
16:00u |
Lieselot Vantuyckom |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |