Je bent hier: PV/005/B   Permanente vorming schoolbeleid - Vijfde jaar B Residentieel seminarie 1: Omgaan met groeiprocessen bij jongeren in tijden van ontwrichting

Residentieel seminarie 1: Omgaan met groeiprocessen bij jongeren in tijden van ontwrichting

Dag 1: 'Het puberbrein, een uitdaging voor vereiste executieve functies'  (M. Loncke)

Leren is in essentie nieuwe kennis in je brein verwerken en opslaan. Wetenschappelijk onderzoek van cognitieve psychologen en neurowetenschappers biedt ons steeds meer inzicht in de werking, de beperkingen en het ontwikkelingspotentieel van het brein.

 

Dag 2: 'Herstelgericht handelen bij conflicten en uitdagend gedrag' (A. Vroemans)

Klassieke sancties (opmerkingen, nota’s, waarschuwingen, nablijven, strafstudie,….) blijken in de praktijk vaak weinig duurzaam. Leerlingen sturen hun gedrag niet bij en de relatie leraar-leerling lijdt onder de situatie waardoor leren moeilijker loopt. In een herstelgerichte beandering ligt de focus op herstel (principes van herstelrecht) en het nemen van verantwoordelijkheid. Samen met alle betrokkenen wordt onderzocht hoe de “schade” hersteld kan worden en er gewerkt kan worden aan beter samen-leven en samen-leren.

 

Programma

Dag 1: 'Het puberbrein, een uitdaging voor vereiste executieve functies' (M. Loncke)

In deze interactieve workshop verkennen we de donkere kamer van het brein (aandacht, geheugen, cognitieve belastingstheorie, executieve controle, metacognitie, neuroplasticiteit, etc.). We zoomen in op effectieve leer-, plannings- en productiviteitsstrategieën, alsook op de randvoorwaarden waarin het brein optimaal kan ontwikkelen en leren (motivatie, welbevinden, etc.). Daarnaast bekijken we welke breinwijze acties jij kan implementeren om jouw leerlingen tot effectiever leren te brengen. Je gaat naar huis met heel wat theoretische inzichten en met evenveel handvatten voor jouw onderwijspraktijk. 

 

 

Dag 2: 'Herstelgericht handelen bij conflicten en uitdagend gedrag' (A. Vroemans)

Een herstelgerichte aanpak is een integrale aanpak die verwijst naar visie, vaardigheden en methodieken. In deze opleiding komt de theoretische achtergrond aan bod en worden de verschillende methodieken besproken (proactieve cirkel, geweldloze communicatie, herstelgesprek, herstelcirkel, HERGO).
Deze navorming is een interactieve dag waar ook herstelgerichte taal/houding en andere vaardigheden geoefend kunnen worden.

Doelstellingen

In 

  • Leer je de basisprincipes van herstelgericht werken kennen
  • Sta je stil bij je eigen herstelgerichte houding en taal
  • Oefen je (eenvoudige) herstelgesprekken
  • Ken je de principes van een proactieve cirkel en een herstelcirkel

Begeleiding

Dag 1: Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek, om dan – de afgelopen 10 jaar – de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, leerlingenbegeleider als beleidsmedewerker).

Dag 2: Anouk Vroemans is leraar en leerlingbegeleider Pius X Antwerpen, HERGO-moderator en gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 30 november 2023 10:00u 19:30u Maaike Loncke Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk
vrijdag 1 december 2023 09:00u 16:00u Anouk Vroemans Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk

Opties

Voorovernachting en ontbijt (29 november 2023) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen