Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - Zestiende jaar Residentieel seminarie 2: Coachend leiderschap

Residentieel seminarie 2: Coachend leiderschap

Programma

Coachend leiderschap

Sessie 1               Basiskader

Tijdens deze sessie bouw je een kader op om te kijken vanuit jouw rol als leidinggevende naar je team. Je leert enerzijds kijken naar patronen en dynamieken binnen je team. We vertrekken hier vanuit de inzichten van Lencioni (bouwstenen van een team). Het is een basiskader om in te schatten op welk niveau interventies nodig zijn. We zoomen in op de kenmerken van professioneel vertrouwen als basis om een constructief conflict of dialoog aan te gaan. Welke impact heeft vertrouwen en dialoog op betrokkenheid en verantwoordelijkheid om doelgericht aan het werk te gaan?

Anderzijds ga je aan de slag met jouw basishouding als coachend leidinggevende. Welke rol neem je op? Wat is jouw mandaat en hoe zet je dit mandaat in bij concrete situaties. Je zoomt in op kritische succesfactoren om besluit-, leer- en denkprocessen mogelijk te maken. Tijdens de volgende sessies krijgen deze een verfijning in relatie tot individuele medewerkers en groepen.

 

Sessie 2               Individuele coaching medewerkers

Tijdens deze sessie diepen we je basisvaardigheid als coach verder uit. Deze uitdieping gaat gepaard met een coachende zelfreflectie: waar loop ik in praktijk tegenaan? Wat werkt wel? Wat niet? Immers: wat je wel of niet doet als coachend leidinggevende heeft veel te maken met je eigen waarden, overtuigingen en ervaringen. Deze aanpak geeft je niet enkel inzicht in je eigen handelen, maar reikt tevens een werkvorm / instrument aan om in je eigen praktijk in te zetten tijdens coachgesprekken met teamleden (in het zichtbaar maken van blinde vlekken, groeikansen benoemen, belemmeringen zichtbaar maken, …)

Vervolgens ga je verder aan de slag met kaders die inzetten op zelfkennis en competentieontwikkeling, omgaan met weerstand en het wegnemen van barrières. Hierbij is specifiek aandacht voor het borgen van veiligheid en vertrouwen en het hanteren van coachingstechnieken om tot nieuwe inzichten te komen.

 

Sessie 3               In gesprek gaan met de groep op een coachende manier.

Vertrekkend vanuit het basiskader (sessie 1) gaan we aan de slag met vragen als: hoe ga je om met uiteenlopende meningen? Wat vertellen deze meningen over het team? Waarmee heb je rekening te houden om gesprekstijd te borgen? Hoe kijk je naar terugkerende patronen en hoe kun je deze vanuit jouw rol zichtbaar maken? Hoe ziet gedeelde verantwoordelijkheid eruit?

We oefenen methodieken en denken na over hoe je vanuit je rol proactief maar ook door remediërend te handelen omgaat met weerstand, het eigen gelijk, aanvoelen van wantrouwen, ja zeggen en nee doen, gezellige onderonsjes i.p.v een professioneel gesprek. Hiervoor zetten we de structuur van een professionele dialoog op. Vertrekkend vanuit het gedeeld belang en de competenties die binnen de school aanwezig zijn. We zoomen in op hoe je coachend kunt omgaan met lastige en toch belangrijke situaties.

 

Sessie 4               Feedbackcultuur en het geven van feedback

Wederom is het basiskader ons vertrekpunt en gaan aan de slag met de vraag: welke voedingsbodem heeft een feedbackcultuur nodig? Deze sessie is het punt waarbij de vaardigheden en denkoefeningen in voorgaande sessies samenkomen en een concrete vertaling krijgen in relatie tot het geven en ontvangen van feedback individueel, maar ook in groep. Hoe kun je collega’s meer en meer uitnodigen om met elkaar in gesprek te gaan over hun professioneel handelen?

 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • Heb je inzicht in de patronen en dynamieken die binnen een team spelen
  • Ken je de grenzen en mogelijkheden van je rol als leidinggevende
  • Weet je hoe je een professioneel leer-, reflectie- en feedbackklimaat kunt scheppen en welke ruimte weerstand en moeilijkheden hierin hebben.
  • Inspireer je door anders te kijken naar situaties en collega’s uit te dagen opdat een nieuwe goesting en aanpak ontstaat
  • Verscherp je je vaardigheid in het stellen van krachtige coachvragen en effectief luisteren. Je krijgt inzicht in de verhouding tussen vragen stellen en advies geven.
  • Kun je een professionele dialoog installeren

Begeleiding

Sarah De Backer is een creatieve denker met passie voor mensen en een rijke ervaring binnen onderwijs. Als vergelijkende cultuurwetenschapper en gecertificeerd coach gaat Sarah en route met organisaties, teams, leidinggevenden en werknemers. Haar focus is gericht op groepsdynamische processen, verbindende communicatie, het aanpakken van conflicten en pestsituaties.

Mee te brengen materiaal

casussen die aansluiten bij het thema

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 22 april 2024 10:00u 19:30u Sarah De Backer Hotel Saint Saveur, Langestraat 50, 8370 Blankenberge
dinsdag 23 april 2024 09:00u 16:00u Sarah De Backer Hotel Saint Saveur, Langestraat 50, 8370 Blankenberge

Opties

Voorovernachting en ontbijt (zo. 21 april) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen