Je bent hier: PV/007/C   Permanente vorming schoolbeleid - Zevende jaar C Residentieel seminarie 2: Communicatie

Residentieel seminarie 2: Communicatie

In het planningsgesprek kwamen verschillende vragen vanuit het thema Communicatie naar voren.
Docente Sarah De Backer kan verschillende vragen een invulling geven. We stemmen samen verder af waar de klemtoon mag komen liggen. 

1. Employer branding, juiste medewerker op de juiste plaats, link naar diversiteit in het korps
- Invalshoek vanuit rollen en competenties.
Rollen: wat hebben we als school nodig? En wie heeft waarover eigenaarschap?
Competenties: Welke competenties zijn binnen onze school aanwezig en hoe kunnen we deze optimaal inzetten.

Tools die aangereikt worden:
- een kader om noodzakelijke rollen en daarbij horende verantwoordelijkheden in beeld te brengen.
- een methodiek om vanuit (zelf) reflectie de competenties, groeikansen van het korps zichtbaar te maken.

Samen nadenken over HOE je de koppeling maakt tussen de eigen wensen, het eigen belang en het gedeeld belang, de gedeelde bedoeling van de school? (cf. W. Hart verdraaide organisaties). In dit samen nadenken is er aandacht voor kritische succesfactoren.

Bij uitbreiding kunnen er handvaten aangereikt worden om op een systematische manier binnen je schoolwerking aan de slag te gaan met een persoonlijk ontwikkelingsplan, het in kaart brengen en nadenken vanuit (team)competenties, vertrekken vanuit de bedoeling en eigenaarschap.... Dit zijn zaken die toewerken naar de juiste medewerker op de juiste plaats.


2. Ouderbetrokkenheid (en diversiteit) hoe betrek je de ouders (o.a. in de ouderraad) én hoe zorg je ervoor dat ze er ook niet te dicht op zitten? link naar diversiteit
- Hoe mobiliseer ik ouders om te participeren?
Deze vraag kent geen eenduidig antwoord, het is een hedendaagse uitdaging waarover vanuit ieders ervaring kan nagedacht worden rekening houdend met de maatschappelijke realiteit en de context van de school.

- Binnen welk kader / mandaat kan deze participatie plaatsvinden?
Ook dit vertrekt erg vanuit de eigen context, heeft vooral betrekking op het erkennen van elkaars rol als ouder, leerkracht, directie en dat expliciet maken.

3. Hoe behoed je je leerkrachten (wanneer ouders in kramp schieten, dat zij niet in een kramp schieten en het tot bij u komt)?
Je kunt je leerkrachten niet behoeden, enkel vaardig maken in het voeren van lastige en toch belangrijke gesprekken op een verbindende manier. Dus dit vraagt vaardigheidstraining.

Een ander aspect waarop wel kan ingezoomd worden, is op de rol als leidinggevende: Hoe ga je als leidinggevende om met ouders en/of leerkrachten die in relatie tot elkaar in een kramp schieten? Hoe kun je als school een kader scheppen dat grenzen stelt, een open communicatie borgt tussen ouders en de school?

--> Thema 3 en 4 liggen een stuk in elkaars verlengde.

4. beheersen van communicatiestromen, digitale deconnectie
Deze vraag is een mooie om te verkennen vanuit de bedoeling - de leefwereld - de systeemwereld (cf. Wouter Hart - Verdraaide organisaties). Je kunt communicatie niet 'beheersen', je kunt er wel keuzes in maken en daar consequent naar handelen én hierover communiceren. Digitale deconnectie en communicatiestromen hebben heel veel te maken met bewustwording bij de communicators (beleid - lkt'en - ll'ng - ouders).

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 16 mei 2024 10:00u 19:30u Sarah De Backer Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 17 mei 2024 09:00u 16:00u Sarah De Backer Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

Voorovernachting en ontbijt (woe. 15 mei) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen