Je bent hier: PV/011/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Elfde jaar A Residentieel seminarie: Aangeleerde hulpeloosheid in het onderwijs: een verlammend fenomeen?

Residentieel seminarie: Aangeleerde hulpeloosheid in het onderwijs: een verlammend fenomeen?

Beschikt de school over de mogelijkheden en adequate middelen om de leerlingen uit het proces van aangeleerde hulpeloosheid te halen? Hoe kan je dit fenomeen voorkomen, doorbreken, verminderen?

Programma

In dit residentieel seminarie maak je kennis met het concreet en wetenschappelijk bewezen verschijnsel van ‘aangeleerde hulpeloosheid’. Hoe meer mensen in de school, hoe meer leerlingen in een klas, hoe groter de kans wordt op aangeleerde hulpeloosheid. Een fenomeen dat depressie, angst, verlegenheid en zelfs eenzaamheid kan stimuleren. Als directeur kan je aangeleerde hulpeloosheid gelukkig voorkomen, beïnvloeden en ‘ontleren’. Aangezien het ‘ontleren’ veel tijd en stappen kost, is het belangrijk zoveel mogelijk preventief te werk te gaan. Je krijgt inzichten aangereikt hoe je dit concreet in de praktijk doet zowel op beleidsniveau als op het niveau van de leerling.

Daarnaast sta je stil bij de vraag of je schoolwerk en levensvaardigheden kan programmeren in het brein van tieners. In deze sessie worden inzichten uit de neuropsychologie en neurobiologie vertaald naar de onderwijscontext om maximaal gebruik te kunnen maken van de genetische toppotentie van het brein van tieners. De verschillende rollen die leraren kunnen opnemen- kaderend in het inzicht rond de breinontwikkeling van hun leerlingen: van manager naar sturende coach, van motivator naar steunende consultant,…- worden onderzocht en vertaald naar de toepassingsgerichte setting van de school (leerling, ouder, ... ).

Tenslotte buigen we over de randvoowaarden die dienen vervuld te zijn om als omgeving, om als school, adequaat te kunnen omgaan met game – en ander verslavingsgedrag van jongeren. Wat heeft het verleden ons geleerd en waar dienen we bij te sturen? Er wordt aandacht gegeven aan patronen die ervoor zorgen dat veel jongeren blijven vasthouden aan "verslavingsgedrag" ondanks de gevolgen die eraan verbonden zijn en deze patronen (waaronder cognitieve dissonantie) waar te nemen, te begrijpen en te gebruiken als hefboom naar effectieve gedragsverandering.  

Doelstellingen

  • Je hebt inzicht in het begrip aangeleerde hulpeloosheid.
  • Je kent de gevolgen van het fenomeen zowel voor de school als organisatie, als voor de leerkrachten en leerlingen. 
  • Je leert het fenomeen te voorkomen, te herkennen en te ‘ontleren’. 
  • Je hebt een gedegen kennis over het functioneren van het brein van tieners.
  • Je bent in staat om deze kennis te vertalen naar de verschillende rollen die de leerkracht binnen de onderwijscontext opneemt.
  • Je bent in staat om rekening te houden met de opgedane inzichten in het sturen naar een rijkere leer -en leefomgeving van tieners.
  • Je hebt inzicht in de randvoorwaarden die dienen vervuld te zijn om adequaat te kunnen omgaan met game – en ander verslavingsgedrag bij jongeren.
  • Je bent in staat om in het beleid van de school rekening te houden met deze randvoorwaarden en condities te creëren om negatieve patronen te doorbreken en in te zetten als hefboom naar gedragsverandering.

Begeleiding

Dominique Roos, zaakvoerder AMODO: Centrum voor coaching, bemiddeling, therapie.  

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 29 november 2018 10:00u 17:30u Dominique Roos Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken
vrijdag 30 november 2018 09:00u 16:00u Dominique Roos Eurotel Lanaken, Koning Albertlaan 264, 3620 Lanaken

Opties

Extra voorovernachting Eurotel Lanaken - Different Hotels (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen