Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Zesde jaar B Residentieel Seminarie: Beleidsfocus op binnenklasdifferentiatie en evaluatie i.f.v. differentiatie

Residentieel Seminarie: Beleidsfocus op binnenklasdifferentiatie en evaluatie i.f.v. differentiatie

Hoe neem je je team mee om hen te leren differentiëren zonder altijd te remediëren? Welke rol spelen de verschillende vormen van instructie hierin? Heeft elke leerling wel telkens een instructie nodig? Hoe spelen we echt in op wat leerlingen doet groeien en hen in “flow” brengt om meer te leren dan we ooit zouden verwachten? Wat motiveert hen? En hoe kan de evaluatie hierin een cruciale rol spelen? En wat als de verschillen tussen leerlingen steeds groter worden met de intrede van het M-decreet?

Maar ook hoe motiveer ik als leidinggevende mijn team om dit waar te maken?

Programma

Differentiatie en evaluatie gaan hand  in hand. Beiden hebben hetzelfde doel namelijk jongeren meer doen groeien vanuit hun mogelijkheden. Jongeren vinden onderwijs best wel boeiend als het aansluit bij hun noden, hun talenten, hun behoeften en als ze daarbij in de evaluatie eerlijke kansen krijgen om te tonen wat ze kunnen. Evaluatie kan daarbij een sterke motivator zijn om je eigen grenzen te verleggen. Meteen is duidelijk dat zowel binnen differentiatie als binnen de evaluatie eigenaarschap een belangrijk gegeven is. Als jongeren zich aangesproken voelen, verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen leren dan staan we een hele stap verder. Maar hoe doen we dat?  Hoe kunnen we aan eigenaarschap werken via de differentiatie en de evaluatie? Hoe organiseren we dit in een klas met 22 jongeren die met het M-decreet in werking interesses en mogelijkheden hebben die steeds verder uit mekaar liggen? Kunnen we ervoor zorgen dat deze verschillen tussen jongeren en diversiteit niet hinderlijk zijn en kansen bieden voor extra prikkels tot leren? Dat vraagt natuurlijk meer coöperatieve vormen van differentiatie vanuit een veilig klasklimaat.

Begrippen die zeker aan bod komen:
Motivatie, eigenaarschap, growth mindset, groeigericht werken, een talent-model, breed kijken en evalueren, competentie-ontwikkelend evalueren, medal and mission feedback, evaluatiebeleid, werken vanuit evaluatiecriteria per graad, de lat voldoende hoog…

Dag 1: Diversiteit is een gegeven, in elke klas. Binnenklasdifferentiatie is een positief, planmatig en pro-actief antwoord om met verschillen in de klas om te gaan. Wat werkt? Wat werkt niet? De plaats van het talentmodel tegenover het deficitmodel. Met voorbeelden van good practise.

Dag 2: Verschillen in de klas: Wat te doen met evaluatie?
Op maat werken van leerlingen betekent dat we ook op maat werken in evaluatie? Is dat eerlijk? Er wordt nagegaan welke evaluatievormen het werken op maat toelaten en wat de kracht is van feedback als motor voor leren. We geven aandacht aan breed evalueren en de nood om samen te werken aan een evaluatiebeleid op school. Met voorbeelden van good practise.

Werkvormen

Er wordt binnen een stevig tempo gewerkt met telkens korte input  en statements van de spreker en een vraagstelling/opdracht waarrond een tien (tot twintig) tal minuten kan gediscussieerd en gewerkt worden. Je wordt uitgedaagd om je eigen visie scherper te vertalen naar de praktijk vanuit concrete voorbeelden en anekdotes.

Doelstellingen

  • Je krijgt handvaten aangereikt om je visie bij te sturen of te vormen rond binnenklasdifferentiatie, gebaseerd op recent wetenschappelijk werk.
  • Je hebt inzicht in manieren om binnenklasdifferentiatie vorm te geven.
  • Je verkent de mogelijkheden vaan een talentmodel om te differentiëren.
  • Je stemt evaluatie af op BKD.
  • Je krijgt inzicht in het belang van brede evaluatie voor het leerproces van elke leerling.
  • Je ondervindt de consequenties van BKD op het evaluatiebeleid dat de school wil uitbouwen.
  • Je krijgt tips om ermee aan de slag te gaan.
  • Je krijgt tips om als leidinggevend aandacht te geven aan differentiatie en evaluatie.

Begeleiding

Ludo Heylen, directeur van Cego Vorming & Consult en verbonden aan de KU Leuven als wetenschappelijke medewerker.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 23 november 2017 10:00u 17:30u Ludo Heylen Kasteel van Nieuwland, Beemdenstraat 61, 3200 Aarschot
vrijdag 24 november 2017 09:00u 16:00u Ludo Heylen Kasteel van Nieuwland, Beemdenstraat 61, 3200 Aarschot

Opties

Voorovernachting RS Kasteel van Nieuwland Aarschot (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen