Residentieel seminarie: Brede basiszorg
Het lijkt alsof de klas wordt overspoeld door leerlingen met ondersteuningsnoden. Hierop inspelen is niet altijd evident. Tijdens dit seminarie reiken we enkele handvatten aan om vanuit een inclusieve mindset aan de slag te gaan met brede basiszorg in jouw school. We vertrekken vanuit de kaders die hier aan de grondslag liggen, het niet onderhandelbaar kader. We gaan dieper in op hoe draagkracht en basiszorg/verhoogde zorg zich hiertoe verhouden en hoe dat te versterken. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken en nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep.
Mogelijke thema’s en concepten die in dit seminarie aan bod kunnen komen: universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klas- en schoolmanagement.
Programma
Het programma bestaat uit een vaste sokkel:
- contextinformatie over onderwijs
- uitzoomen
- niet onderhandelbaar kader
Waarna we aan de slag gaan met diverse tools of thema’s:
- redelijke aanpassingen
- universeel ontwerp en differentiatie
- basiszorg/verhoogde zorg vs leersteun
- individuele leertrajecten
- ...
Werkvormen: onderwijsleergesprek, stellingendiscussie, reflectieoefeningen, eigen casuïstiek
Doelstellingen
Na het volgen van dit seminarie
- kan je draagkracht zien als proces
- kan je universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klasmanagement hanteren in relatie tot een sterker onderwijs
- kan je basiszorg, verhoogde zorg zien in relatie tot leersteun
- kan je vanuit deze concepten tot een klasmanagement, leerorganisatie komen en individuele leertrajecten komen i.f.v. specifieke ondersteuningsvragen zoals een leerlingen met een IAC of cognitief sterk functionerende leerlingen
Begeleiding
Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoekscoördinator aan het departement Mens & Maatschappij aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgt hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas en school.
Mee te brengen materiaal
laptop/tablet
Verwachte voorbereiding door deelnemer
eigen casus: basiszorg & verhoogde zorg in kaart van de school
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 14 maart 2024 |
10:00u |
19:30u |
Beno Schraepen |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
vrijdag 15 maart 2024 |
09:00u |
16:00u |
Beno Schraepen |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (13 maart 2024) (100 EUR) |