Je bent hier: PV/008/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Achtste jaar A Residentieel seminarie: continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK (Dag 1) - Vakgroepwerking: sleutels tot kwaliteitsverbetering (Dag 2)

Residentieel seminarie: continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK (Dag 1) - Vakgroepwerking: sleutels tot kwaliteitsverbetering (Dag 2)

Dag 1
Hoe kan je kwaliteitszorg verder ontwikkelen binnen de contouren van het nieuwe referentiekader OK?

Dag 2
Vakgroepwerking:

  • is een middel tot grotere professionaliteit. Hoe groter de betrokkenheid van elke leerkracht, hoe groter het rendement;
  • heeft veel, zoniet alles, met samenwerking tussen de leerkrachten en de schoolleiding te maken.

Vakgroepen functioneren het meest effectief in een 'lerende' cultuur. In een dergelijke cultuur kan en mag je ervoor uitkomen dat iets minder goed lukt, dat je een onderdeel minder goed kent.
De vakgroep:

  • kan werkpunten van haar leden opvangen en de sterkte ten volle benutten;
  • is het platform van overleg bij uitstek waar leraren elkaar vanuit éénzelfde vakbekommernis kunnen vinden.

Programma

Dag 1

In 2016 werden de kwaliteitsverwachtingen via een uitgebreide literatuurstudie en in onderling overleg met de verschillende stakeholders en onderwijsverstrekkers vastgelegd in het OK. Wat betekenen de verschillende kwaliteitsverwachtingen en –beelden, via welke acties werk je aan deze kwaliteitsverwachtingen? Hoe koppel je deze nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitszorg op school? Hoe betrek je je hele school bij dit streven naar kwaliteit?

Werkvormen

We sluiten aan bij de concrete ervaringen rond kwaliteitszorg op school. Deze worden afgetoetst aan de vastgelegde kwaliteitsverwachtingen binnen het OK. Er wordt gemikt op gezamenlijke reflectie en interactie.

 

Dag 2

De vakwerkgroep: gericht op eenzelfde doel

  • vakgroepwerking: leerlingen, leerkrachten én directie samen betrokken;
  • concrete taken van de vakgroep: tal van mogelijkheden;
  • planmatige aanpak: van ervaring naar reflectie over actie tot evaluatie en bijsturing;
  • schoolorganisatorische voorwaarden voor een goede vakgroepwerking;
  • werkgroepen in soorten: horizontaal, verticaal, interscolair.

Doelgericht vergaderen: volgens duidelijke procedures

  • een transparante procedure;
  • profiel van de vakverantwoordelijke;
  • teamwerk vraagt teamgericht leiderschap;
  • een agenda op maat en een leesbare verslaggeving;
  • goed vergaderen bekeken door de bril van de lichaamstaal.

Profiel van de vakverantwoordelijke

Het team: onderbouwd door goede relaties

  • ontwikkelingsfasen van vergadergroepen;
  • collegiale consultatie;
  • weerstanden ernstig nemen en... ombuigen;
  • de 'lerende' vakgroep: verre toekomst of realiteit?
  • onderwijsontwikkeling is teamwerk en teamdenken.

Werken met collega's in de vakgroep: eigen werkvragen analyseren en oplossen

Doelstellingen

Dag 1

Je kent de betekenis van de kwaliteitsverwachtingen en – beelden en kan deze koppelen aan concrete acties binnen de schoolcontext. Je reflecteert over de stand van zaken van de kwaliteitszorg op school en kiezen verbeteringsstappen in de zone van naaste ontwikkeling.

Dag 2

Je weet:

  • hoe een goede vakgroepwerking de lesopdracht en het werk van de individuele leerkracht kan verlichten;
  • hoe vakgroepwerking effectief bijdraagt tot vakbekwame(re) leraren, dus tot kwalitatief onderwijs.

Begeleiding

Dag 1: medewerker Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Identiteit & Kwaliteit
Dag 2: Douchar Kathy, germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, nascholer, life coach. 

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 29 november 2018 10:00u 17:30u Diane Van Hove Hotel Essenza, Essendries 2, 2870 Kalfort
vrijdag 30 november 2018 09:00u 16:00u Kathy Douchar Hotel Essenza, Essendries 2, 2870 Kalfort

Opties

Extra voorovernachting Hotel Essenza te Puurs (109 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen