Residentieel Seminarie: dag 1: De duidelijke directeur: de directeur als communicator & dag 2: Continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK
Programma
Dag 1: De Duidelijke directeur:
Moet jij wel eens moeilijke knopen doorhakken als directeur?
Je bent het aanspreekpunt en de informatiebron voor vele partijen. Iedereen zijn zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.
Ook de communicatie binnen een team van directeurs vraagt de nodige aandacht én alertheid, zodat je én duidelijk kunt blijven én een warm hart kunt behouden.
Je leert hoe je een duidelijke directeur wordt in verschillende situaties:
- bij onverwachte gesprekken;
- bij verwachte individuele gesprekken;
- bij verwachte teamgesprekken;
- bij veranderingen.
Afhankelijk van de vragenlijsten, die vooraf door de deelnemende directies, worden ingevuld, wordt het programma samengesteld, zodat het écht een programma voor de groep is.
Werkvormen:
- K: korte theoretische kapstokken
- I: inzicht verdiepen door (zelf)reflectie
- V: inoefenen individueel of per 2 van vaardigheden
Dag 2: Continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK
Hoe kan je kwaliteitszorg verder ontwikkelen binnen de contouren van het nieuwe referentiekader OK?
In 2016 werden de kwaliteitsverwachtingen via een uitgebreide literatuurstudie en in onderling overleg met de verschillende stakeholders en onderwijsverstrekkers vastgelegd in het OK. Wat betekenen de verschillende kwaliteitsverwachtingen en –beelden, via welke acties werk je aan deze kwaliteitsverwachtingen? Hoe koppel je deze nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitszorg op school? Hoe betrek je je hele school bij dit streven naar kwaliteit?
Werkvormen
We sluiten aan bij de concrete ervaringen rond kwaliteitszorg op school. Deze worden afgetoetst aan de vastgelegde kwaliteitsverwachtingen binnen het OK. Er wordt gemikt op gezamenlijke reflectie en interactie.
Doelstellingen
Dag 1: Je krijgt vele tips mee voor jezelf en voor de schoolcontext rond communicatie.
Dag 2: Je kent de betekenis van de kwaliteitsverwachtingen en – beelden en kan deze koppelen aan concrete acties binnen de schoolcontext. Je reflecteert over de stand van zaken van de kwaliteitszorg op school en kiezen verbeteringsstappen in de zone van naaste ontwikkeling.
Praktisch
In de eerste opleidingsdag is het handboek 'De duidelijke directeur' inbegrepen.
Begeleiding
Dag 1: Karina Verhoeven, educatief vormingswerker en coach.
Dag 2: Medewerker Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Identiteit en kwaliteit.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 21 maart 2019 |
10:00u |
17:00u |
Karina Verhoeven |
De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland) |
vrijdag 22 maart 2019 |
09:00u |
16:00u |
Diane Van Hove |
De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland) |
Opties
Voorovernachting in Zeeuwse Stromen (66 EUR) |