Je bent hier: PV/019/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Negentiende jaar Residentieel Seminarie: dag 1: De duidelijke directeur: de directeur als communicator & dag 2: Continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK

Residentieel Seminarie: dag 1: De duidelijke directeur: de directeur als communicator & dag 2: Continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK

Programma

Dag 1: De Duidelijke directeur:
Moet jij wel eens moeilijke knopen doorhakken als directeur?

Je bent het aanspreekpunt en de informatiebron voor vele partijen. Iedereen zijn zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.

Ook de communicatie binnen een team van directeurs vraagt de nodige aandacht én alertheid, zodat je én duidelijk kunt blijven én een warm hart kunt behouden.

Je leert hoe je een duidelijke directeur wordt in verschillende situaties:

  • bij onverwachte gesprekken;
  • bij verwachte individuele gesprekken;
  • bij verwachte teamgesprekken;
  • bij veranderingen.

Afhankelijk van de vragenlijsten, die vooraf door de deelnemende directies, worden ingevuld, wordt het programma samengesteld, zodat het écht een programma voor de groep is.

Werkvormen:

  • K: korte theoretische kapstokken
  • I: inzicht verdiepen door (zelf)reflectie
  • V: inoefenen individueel of per 2 van vaardigheden

Dag 2: Continueren van kwaliteitszorg, gekaderd in nieuwe OK

Hoe kan je kwaliteitszorg verder ontwikkelen binnen de contouren van het nieuwe referentiekader OK?

In 2016 werden de kwaliteitsverwachtingen via een uitgebreide literatuurstudie en in onderling overleg met de verschillende stakeholders en onderwijsverstrekkers vastgelegd in het OK. Wat betekenen de verschillende kwaliteitsverwachtingen en –beelden, via welke acties werk je aan deze kwaliteitsverwachtingen? Hoe koppel je deze nieuwe wijze van kijken aan de bestaande werking van kwaliteitszorg op school? Hoe betrek je je hele school bij dit streven naar kwaliteit?

Werkvormen

We sluiten aan bij de concrete ervaringen rond kwaliteitszorg op school. Deze worden afgetoetst aan de vastgelegde kwaliteitsverwachtingen binnen het OK. Er wordt gemikt op gezamenlijke reflectie en interactie.

Doelstellingen

Dag 1: Je krijgt vele tips mee voor jezelf en voor de schoolcontext rond communicatie.

Dag 2: Je kent de betekenis van de kwaliteitsverwachtingen en – beelden en kan deze koppelen aan concrete acties binnen de schoolcontext. Je reflecteert over de stand van zaken van de kwaliteitszorg op school en kiezen verbeteringsstappen in de zone van naaste ontwikkeling.

Praktisch

In de eerste opleidingsdag is het handboek 'De duidelijke directeur' inbegrepen.

Begeleiding

Dag 1: Karina Verhoeven, educatief vormingswerker en coach.

Dag 2: Medewerker Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Identiteit en kwaliteit.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 21 maart 2019 10:00u 17:00u Karina Verhoeven De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)
vrijdag 22 maart 2019 09:00u 16:00u Diane Van Hove De Zeeuwse Stromen, Duinwekken 5, 4325 GL Renesse (Nederland)

Opties

Voorovernachting in Zeeuwse Stromen (66 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen