Je bent hier: PV/009/C   Permanente vorming schoolbeleid - Negende jaar C Residentieel seminarie: De plaats van datawijzer in je kwaliteitszorgsysteem en flexibele leertrajecten voor cognitief sterk functionerende leerlingen in secundair onderwijs

Residentieel seminarie: De plaats van datawijzer in je kwaliteitszorgsysteem en flexibele leertrajecten voor cognitief sterk functionerende leerlingen in secundair onderwijs

Dag 1: 

Je wil graag je buikgevoel objectiveren aan de hand van data. De nieuwe datawijzer van de doorlichting kan je hier bij helpen. Je leert in deze opleiding wat je allemaal met de datawijzer kan en welke beleidsdomeinen je in connectie kan brengen met de datawijzer. We benaderen dit op metaniveau, maar je gaat ook aan de slag met de datawijzer van je eigen school om knipperlichten te ontdekken en acties te formuleren.

Dag 2:

Vraag je je af op welke manier je beter tegemoet kan komen aan de noden van CSF leerlingen?

Worstel je met praktische vragen over diverse flexibele leertrajecten voor deze doelgroep?

Een kwalitatief beleid voor CSF-leerlingen op school vraagt kennis over CSF en over de maatregelen die je kunt nemen om aan de leernoden van de leerlingen tegemoet te komen. Liv Van Hyfte en Ignace Ryheul, beiden trekkers van een Ankerschool CSF, delen graag hun expertise met jullie. Ze vertrekken daarbij vanuit concrete situaties en leerlingenprofielen, en koppelen op die manier wetenschap aan praktijk.

 

Programma

Dag 1:

Je maakt in deze opleiding kort kennis met een brede waaier aan data-bronnen. Welke bronnen zijn er? Welke dienen waarvoor? Waarin is de nieuwe datawijzer anders dan de andere bronnen? 

Daarvan diepen we de datawijzer, de nieuwe tool van de doorlichting uit. Je ziet welke data aanwezig is in de datawijzer, je ziet hoe je de datawijzer kan toepassen, hoe je knipperlichten voor je school kan herkennen. Je test al deze functies ook uit voor je eigen school zodat je je eigen data leert lezen en gebruiken. Welke acties ga je ondernemen naar aanleiding van je analyse? We zetten de eerste lijnen op papier voor een actieplan waar je mee aan de slag kan binnen je school.

Je eindigt deze dag met een waaier aan ideeën.

Dag 2: 

Korte plenaire delen worden afgewisseld met actieve werkvormen. We vertrekken vanuit de praktijk met casussen en koppelen daar theorie aan.

 

Doelstellingen

Dag 1:

Na het volgen van deze sessies

  • kan je vlot vier databronnen opsommen die je kan gebruiken om beleid mee te maken op school.
  • weet je welke data je in jouw datawijzer kan terugvinden
  • kan je zelf de data in je datawijzer terugvinden
  • kan je op school aan de slag gaan om de grondige analyse van jouw schooldata te maken.
  • kan je je school aan de hand van de datawijzer benchmarken t.o.v. andere scholen.
  • heb je een actieplan om mee aan de slag te gaan op school

Dag 2:

Na het volgen van deze sessies

  • heb je inzicht in de diversiteit tussen CSF leerlingen onderling en hun aangepaste leernoden.
  • heb je inzicht in verschillende mogelijkheden van flexibele trajecten voor CSF.
  • kan je op basis van de specifieke leernoden van de leerlingen een passend traject aanbieden.
  • kan je een kwalitatief sterk aanbod uittekenen dat rekening houdt met de nieuwe regelgeving.
  • kan je faciliterende en remmende factoren voor CSF-beleid op school herkennen.

Begeleiding

Dag 1:

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Dag 2:

 

Ignace Ryheul is mentor Cognitief Sterk Functionerende leerlingen op ankerschool Sint-Jozef Humaniora Brugge en ECHA-specialist in Gifted Education. In die context werkt hij concreet aan verankering van CSF-expertise binnen (en tussen) scholen en het begeleiden van versnelde leerlingtrajecten.

Liv Van Hyfte is coördinator Cognitief Sterk Functionerende leerlingen op ankerschool KA Ekeren en professional in educational measurement. Vanuit beide rollen zet zij in op het ontwikkelen van diverse instrumenten voor een CSF beleid en op het ondersteunen van leerlingen en scholen.

Mee te brengen materiaal

Dag 1: Laptop

Dag 2: Laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Dag 1: 

Zorg dat je toegang hebt tot de datawijzer van jouw school. Dat doe je door in mijn onderwijs rechten te vragen bij je beheerder voor de module ‘doorlichting openbaar’. Doe dit best enkele dagen voor de opleiding en test even of je toegang hebt.

Dag 2: 

De e-module op project Talent over cognitieve begaafdheid doornemen

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 29 april 2024 10:00u 19:30u Saskia Michielsen Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk
dinsdag 30 april 2024 09:00u 16:00u Liv Vanhyfte
Ignace Riheul
Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk

Opties

voorovernachting & ontbijt Aldhem Grobbendonk (28 april 2024) (100 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen