Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijftiende jaar Residentieel Seminarie: Dienend leiderschap, de kans voor de directeur om een krachtige werkomgeving te (helpen) creëren

Residentieel Seminarie: Dienend leiderschap, de kans voor de directeur om een krachtige werkomgeving te (helpen) creëren

Hoe kan een directeur impact hebben op (de beleving van) zijn medewerkers? Wanneer stimuleert hij? Wanneer is hij een stressfactor? Hoe communiceren met een groot korps? Hoe transities coachen? Het waren enkele van de leervragen uit deze groep!

Programma

Het seminarie bouwt verder op een dag rond “de personeelsvergadering, unieke kans op betrokkenheid”. We onderzoeken samen hoe ons leiderschap in functie kan staan van onze medewerkers, en in functie van onze organisatie. Hoe kunnen we in moeilijke (transitie)tijden motiveren en paradoxale behoeften verenigen? Hoe kunnen we zaken in beweging krijgen en ook rust creëren?
Dat zijn enkele vragen waar het seminarie “dienend leiderschap” dieper wil op ingaan. We onderzoeken hoe gedragen en gedeeld ons leiderschap is. We onderzoeken zeker wat termen als authenticiteit en waarderend benaderen kunnen betekenen. We ontmoeten onszelf in een spiegel.

Het seminarie werkt met een aantal stellingen die niet vrijblijvend zijn, en vragen om toepassing op de eigen situatie. Door hier samen bij stil te staan, ontstaat er (hopelijk) een groter inzicht in het eigen functioneren. Een zelfbewuste leider is er dan ook twee waard.

We baseren ons mede op inzichten van Koen Marichal en Jesse Segers (“De kleren van de leider”), en van Roeland Broeckaert (“Dienend leiding geven”).

Werkvormen:
Een aantal HRM-kaders worden aangereikt. Op basis van stellingen en casussen van de deelnemers gaan we op zoek naar mogelijke benaderingen. Theoretisch kader, reflectie, intervisie, discussie zijn de belangrijkste werkvormen.

 

Doelstellingen

  • Je bent je bewust van de impact van je leiderschapsstijl op de beleving van je medewerkers.
  • Je leert via een aantal HRM-kaders anders naar jouw eigen werkomgeving kijken.
  • Je reflecteert over een aantal haalbare benaderingen.

Begeleiding

Herman Frooninckx, Germanist. Voorheen leraar secundair onderwijs, middenkaderlid, directeur in twee secundaire scholen in Mechelen. Zelfstandig trainer Ravidant bvba.

Mee te brengen materiaal

Open mind.
Eigen casus of best practice.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 21 november 2019 10:00u 19:30u Herman Frooninckx Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
vrijdag 22 november 2019 09:00u 16:00u Herman Frooninckx Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Opties

Voorovernachting 20/11/2019 Malpertuus Riemst (kamer+ontbijt) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen