Je bent hier: PV/005/A   Permanente Vorming Schoolbeleid - Vijfde jaar A Residentieel Seminarie: Digitalisering: Hoe als schoolleider een proces van digitale transformatie (co-)creëren?

Residentieel Seminarie: Digitalisering: Hoe als schoolleider een proces van digitale transformatie (co-)creëren?

Het afgelopen jaar heeft er een belangrijke verschuiving plaatsgevonden in de wijze waarop leerinhouden digitaal worden aangeboden. Het digitaliseren van een school vraagt echter meer dan het aanbieden van online lessen of een laptop in de klas. De digitale transformatie vraagt een oordeelkundig (onderwijskundig) beleid. Maar wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden voor een succesvolle digitale transformatie? Hoe faciliteer je als directeur dit proces en hoe geef je dit vorm samen met je beleids- en leerkrachtenteam?

Programma

Tijdens dit seminarie vertrekt Veerle Scheirs vanuit haar persoonlijke ervaring als schoolleider hoe zij op een co-creatieve wijze de transformatie naar een digitale leeromgeving heeft vormgegeven en hierbij een duidelijke onderwijsvisie voor de toekomst van haar school heeft uitgebouwd. Op onderbouwde, maar praktisch toepasbare wijze deelt ze haar ervaringen en geeft ze concrete handvatten, tips & trics die inspirerend kunnen zijn voor collega schoolleiders.

Veerle zal je tijdens deze tweedaagse je inspireren en op weg zetten om jouw school te transformeren tot een krachtige digitale leeromgeving.

Doelstellingen

Na het seminarie:

  • heb je een duidelijke schooleigen visie op digitalisering bepaald.
  • kan je oordeelkundig vanuit de inzichten uit wetenschappelijke onderzoek de bouwstenen van een digitaliseringsbeleid detecteren en vertalen naar je eigen school.
  • heb je inzicht in hoe je als schoolleider kan samenwerken aan een breed gedragen ICT-beleid.
  • kan je een aangepast professionaliseringsbeleid uitwerken zodat jouw leraren zelf de katalysator en drijvende kracht van de digitale transformatie worden.
  • ken je de randvoorwaarden van een succesvolle communicatie die de verschillende stakeholders betrekt in dit proces.

Begeleiding

Veerle Scheirs is schoolleider en procesbegeleider binnen domo de refontiro. Veerle is doctor in de Criminologische Wetenschappen en heeft meer dan 11 jaar gewerkt aan de Vrije Universiteit Brussel, waar ze na het behalen van haar doctoraat werd aangesteld als professor. Ze behaalde een pedagogisch bekwaamheidsbewijs en heeft een gecertificeerde opleiding tot coach voltooid. In 2017 maakte Veerle de overstap van de academische wereld naar het secundair onderwijs waar ze directeur is van het Scheppersinstituut in Mechelen. Ze heeft als schoolleider op een co-creatieve wijze de transformatie naar een digitale leeromgeving vormgegeven, een proces dat als schoolvoorbeeld wordt benoemd. Vandaag neemt Veerle nog steeds vol energie haar rol op als schoolleider, maar deelt ze eveneens haar expertise en competenties als adviseur en procesbegeleider binnen domo de refontiro.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 24 maart 2022 10:00u 19:30u Veerle Scheirs Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst
vrijdag 25 maart 2022 09:00u 16:00u Veerle Scheirs Hotel Malpertuus, Tongersesteenweg 145, 3770 Riemst

Opties

extra voorovernachting seminarie Malpertuus Riemst op 23/03/2022 (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen